Menu
K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
K MAG Logo
FacebookInstagramTikTokX
  • K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
  • Search
Kup nowy numer
K MAG
FacebookInstagramTikTokX
PlacKup nowy numer
  • Sprawdź poprzednie numery
  • O K MAG
  • Redakcja
  • Fundacja K MAG
  • Zapisz się na newsletter
  • Kontakt
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
Świat

„Mężczyzna nie prosi o pomoc". H&M przeprasza za kontrowersyjną kampanię

Autor: Monika Kurek
20-09-2021
„Mężczyzna nie prosi o pomoc". H&M przeprasza za kontrowersyjną kampanię„Mężczyzna nie prosi o pomoc". H&M przeprasza za kontrowersyjną kampanię
fot. MediaPhoto.Org (WikiCommons) / JaWings (WikiCommons) / facebook.com/krzysztof.rzepkowski.9
Popularna marka odzieżowa H&M ruszyła z kampanią reklamującą nową funkcję w swojej aplikacji mobilnej. Narzędzie „My Style Corner", pomagające w doborze garderoby i stylizacji, promują plakaty z hasłem „Mężczyzna nie prosi o pomoc. Nie musi, bo....". W niedzielę jeden z internautów zwrócił uwagę, że kampania utrwala szkodliwe stereotypy na temat płci i na poparcie swojej tezy przytoczył statystyki dotyczące depresji wśród mężczyzn. Jego post błyskawicznie stał się viralem, a dziś stanowisko w tej sprawie zajęła marka H&M.

Mężczyźni nie płaczą

- W zeszłym roku w Polsce niemal 6 tysięcy osób popełniło samobójstwo, z czego 4,6 tysiąca to mężczyźni. W tym samym roku 205 tys. kobiet leczyło się na depresję w ramach publicznej służby zdrowia, a tylko 68 tys. mężczyzn. Dlaczego? Bo mężczyzna nie prosi o pomoc. Bo chłopaki nie płaczą. Bo w życiu trzeba być twardym, a nie miętkim. To takie nasze „cnoty męskie", którymi od dzieciństwa nas karmią - napisał na Facebooku Krzysztof Rzepkowski.
W niedzielę Krzysztof Rzepkowski opublikował swoje przemyślenia na temat nowej kampanii H&M „Mężczyzna nie prosi o pomoc".
Odniósł sie do statystyk na temat depresji wśród mężczyzn oraz podzielił się historią swojego przyjaciela, który kilka lat temu popełnił samobójstwo. – Miał depresję, nikt nie zauważył, a on nie poprosił o pomoc – napisał Rzepkowski. Wytknął również, że kampania marki jest wyjątkowo szkodliwa w kontekście pandemii i kolejnych lockdownów, w trakcie których rośnie wzrost zachorowań na depresję oraz liczba samobójstw.
Post Rzepkowskiego został udostępniony 1,3 tys. razy oraz zgromadził ponad 3,5 tys. polubień i blisko 500 komentarzy.
Według badań Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 2019 roku polscy mężczyźni popełniają samobójstwa 7 razy częściej niż kobiety, a wskaźnik samobójstw w Polsce wynosi 16,2 na 100 tys. mieszkańców (23,9 samobójstw na 100 tys. mieszkańców w przypadku mężczyzn i 3,4 samobójstw na 100 tys. mieszkańców w przypadku kobiet). Jak wynika z danych statystycznych Komendy Głównej Policji, w zeszłym roku samobójstwo popełniło 4386 mężczyzn i 778 kobiet. Dla porównania, w 2020 roku w wypadkach drogowych zginęło 2491 osób.

Błyskawiczne przeprosiny

Na szczęście, na reakcję nie trzeba było długo czekać. Warto docenić, że marka zdecydowała się wziąć odpowiedzialność za kampanię i przeprosić, a nie zaserwować klientom chajzerowe przeprosiny lub przeprosić „wszystkich, którzy poczuli się urazeni" (klasyczne non-apology).
Całe oświadczenie znajdziecie poniżej:
„- Przepraszamy! Za nasze hasło promujące nową funkcję „My Style Corner” w aplikacji H&M. Jako firma odzieżowa stworzyliśmy dla naszych klientów narzędzie, które pomaga w doborze garderoby i stylizacji. W kampanii promującej to narzędzie posłużyliśmy się hasłem, które w naszej intencji miało odnosić się wyłącznie do decyzji zakupowych. Teraz dostrzegamy jednak, że hasło i sposób, w jaki je zaprezentowaliśmy, może być odczytywane w rozmaity, dla wielu krzywdzący sposób. Dlatego pragniemy podkreślić, że każdy może i powinien prosić o pomoc, jeśli tego potrzebuje. Jako firma wsłuchujemy się zawsze w głosy klientów i bardzo poważnie traktujemy ich opinie. Kierujemy się takimi wartościami, jak otwartość, empatia i zrozumienie i jesteśmy wdzięczni za pokazywanie nam momentów, w których powinniśmy bardziej się starać. Raz jeszcze przepraszamy i informujemy, że usuwamy materiały ze sklepów” możemy przeczytać.
FacebookInstagramTikTokX

Polecane

Nagrody Emmy 2021 rozdane! Wielki triumf Netflixa

Nagrody Emmy 2021 rozdane! Wielki triumf Netflixa

Dawid Nickel: „W Polsce takich filmów nie ma". Rozmawiamy z reżyserem „Ostatniego komersu"

Dawid Nickel: „W Polsce takich filmów nie ma". Rozmawiamy z reżyserem „Ostatniego komersu"

Już nie Happy Meal? McDonald’s ma wprowadzić do sprzedaży zestaw Sad Meal

Już nie Happy Meal? McDonald’s ma wprowadzić do sprzedaży zestaw Sad Meal

Polka na liście najbardziej wpływowych ludzi świata według magazynu „Time”

Polka na liście najbardziej wpływowych ludzi świata według magazynu „Time”

Naukowcy chcą odtworzyć mamuty. Pierwsze mają wrócić do Arktyki w 2027 roku

Naukowcy chcą odtworzyć mamuty. Pierwsze mają wrócić do Arktyki w 2027 roku

Polecane

Nagrody Emmy 2021 rozdane! Wielki triumf Netflixa

Nagrody Emmy 2021 rozdane! Wielki triumf Netflixa

Dawid Nickel: „W Polsce takich filmów nie ma". Rozmawiamy z reżyserem „Ostatniego komersu"

Dawid Nickel: „W Polsce takich filmów nie ma". Rozmawiamy z reżyserem „Ostatniego komersu"

Już nie Happy Meal? McDonald’s ma wprowadzić do sprzedaży zestaw Sad Meal

Już nie Happy Meal? McDonald’s ma wprowadzić do sprzedaży zestaw Sad Meal

Polka na liście najbardziej wpływowych ludzi świata według magazynu „Time”

Polka na liście najbardziej wpływowych ludzi świata według magazynu „Time”

Naukowcy chcą odtworzyć mamuty. Pierwsze mają wrócić do Arktyki w 2027 roku

Naukowcy chcą odtworzyć mamuty. Pierwsze mają wrócić do Arktyki w 2027 roku