Burza wokół męskiego pocałunku w reklamie czekoladowych jajek. „Sprzedawanie seksu dzieciom"

Autor: Monika Kurek
23-02-2021
Burza wokół męskiego pocałunku w reklamie czekoladowych jajek. „Sprzedawanie seksu dzieciom"
kadr z "It's the Creme Egg Golden Goobilee!"
Brytyjska firma produkująca czekoladę, Cadbury, wypuściła niedawno reklamę z okazji 50. rocznicy pojawienia się w sklepach kultowych czekoladowych jajek Creme Eggs. Spot Cadbury pokazujący różne sposoby jedzenia czekoladowych jajek odbił się szerokim echem i wywołał gniew internautów. Wszystko za sprawą sceny, w której para mężczyzn dzieli pocałunek oraz... czekoladowe jajko. Pod petycją żadającą usunięcia reklamy Cadbury z profilów społecznościowych marki oraz zaprzestania jej emisji podpisało się już niemal 40 tysięcy osób. Powód? Według autorów promuje niewłaściwe wzorce i jest szkodliwa dla dzieci.

Czekolada, która łączy

- Renomowana marka Cadbury kieruje swoje reklamy do rodzin i dzieci. Wykorzystanie tego typu kadru jest niedopuszczalne i naraża dzieci na kontakt z treściami, które są przeseksualizowane. Dzieci często kopiują zachowania, które widzą w reklamach, a ten spot podchodzi pod uwodzenie dzieci w internecie (ang. child grooming). Marka zaprosiła do spotu homoseksualnych mężczyzn, żeby uniknąć krytyki i użyć tolerancji jako wymówki. Reklama promująca seks nie powinna być pokazywana w mainstreamowych mediach, gdzie mogą ją zobaczyć dzieci- możemy przeczytaćna stronie petycji.
Bohaterowie spotu Cadbury prezentują różne sposoby jedzenia czekoladowych. Pod koniec para mężczyzn dzieli się jajkiem poprzez pocałunek. Internauci mają wątpliwości, czy taka scena powinna znaleźć się w reklamie kierowanej do dzieci i młodzieży. Wystosowali nawet petycję, w której zarzucili Cadbury „sprzedawanie seksu dzieciom", seksualizację mężczyzn występujących w wideo oraz atak na chrześcijańskie wartości.
Co ciekawe, autorzy petycji zwrócili uwagę, że nie chodzi o orientację seksualną pary, ale o sam pocałunek. Według nich Cadbury zaprosiło homoseksualną parę, aby wywołać kontrowersję i gdyby w wideo pojawiła sie heteroseksualna para, reklama prawdopodobnie zostałaby zakazana. Dzięki angażowi homoseksualnej pary Cadbury może zarzucić krytykującym homofobię.
Kiedy marka odniosła się do zarzutów, pod petycją było ponad 25 tysięcy podpisów. Obecnie jest ich już niemal 40 tysięcy. Przedstawiciele popularnego producenta słodyczy napisali w oświadczeniu, że są dumni z najnowszej reklamy czekoladowych jajek oraz podkreślili, że Cadbury to progresywna i inkluzywna marka. Co ciekawe, mężczyźni występujący w spocie, Dalek i Callum, są parą również w prawdziwym życiu.
Zobaczcie wielkanocny spot Cadbury:
FacebookInstagramTikTokX