Menu
K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
K MAG Logo
FacebookInstagramTikTokX
  • K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
  • Search
Kup nowy numer
K MAG
FacebookInstagramTikTokX
PlacKup nowy numer
  • Sprawdź poprzednie numery
  • O K MAG
  • Redakcja
  • Fundacja K MAG
  • Zapisz się na newsletter
  • Kontakt
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
Świat

Gdynia chce się pozbyć szpetnych reklam i billboardów. Projekt uchwały krajobrazowej jest już gotowy

Autor: KB
01-06-2020
Gdynia chce się pozbyć szpetnych reklam i billboardów. Projekt uchwały krajobrazowej jest już gotowyGdynia chce się pozbyć szpetnych reklam i billboardów. Projekt uchwały krajobrazowej jest już gotowy
Gdynia to ostatni trójmiejski bastion, w którym panuje reklamowa samowolka. Gdańsk i Sopot wprowadziły uchwały krajobrazowe w 2018 roku, czego efekty są już widoczne. Teraz wreszcie Gdynia ma szansę dołączyć do pozostałych miast. Przygotowany przez władze miasta projekt dokumentu regulującego występowanie urządzeń reklamowych zostanie teraz poddany konsultacjom z wojewódzkim konserwatorem zabytków, marszałkiem województwa, regionalnym dyrektorem ochrony środowiska i przedstawicielami Państwowej Straży Pożarnej.

Dwie strefy

Gdyński projekt uchwały krajobrazowej przewiduje podzielenie miasta na dwie strefy. Strefa A będzie obejmować m.in. centralny obszar miasta, w tym Śródmieście, obszary dziedzictwa kulturowego, zespoły przestrzenne wpisane do rejestru zabytków oraz obszary o wysokiej wartości urbanistycznej i widokowej. Ze wszystkich tych miejsc mają całkowicie zniknąć tablice i urządzenia reklamowe dużego formatu. Strefa B to pozostała część miasta, w której mają obowiązywać zasady porządkujące przestrzeń poprzez ograniczenie reklam i zachowanie proporcji stosownych do otoczenia, w tym wprowadzenie odpowiednich odległości pomiędzy reklamami. Ponadto prawdopodobnie nie będzie można wieszać reklam na ogrodzeniach, a szyldy na budynkach będą musiały być dostosowane do architektury.

Reklamowe lata 90-te do lamusa

„– Informacja wizualna jest nieodłącznym elementem nowoczesnej przestrzeni miejskiej, jednak tylko wtedy, gdy wykonana jest w sposób estetyczny i profesjonalny, z poszanowaniem architektury i kontekstu miejsca. Stąd niezwykle ważne jest wprowadzenie uchwały krajobrazowej w Gdyni. Cieszę się, że zakończyliśmy kluczowy etap prac, i wierzę, że już wkrótce zostanie ona przyjęta” powiedział Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Pozbycie się niechlubnej pozostałości po latach 90-tych w postaci chaosu reklamowego jest jednym z głównych celów miejskich aktywistów w całym kraju. Nie mniej zadowoleni z powstania projektu uchwały krajobrazowej są przedstawiciele gdyńskiego Miasta Wspólnego, choć zdają sobie sprawę, że proces legislacyjny i wprowadzenie przepisów w życie potrwa najprawdopodobniej jeszcze do 2026 roku, co oznacza, że na swoje 100-lecie Gdynia nie będzie mogła pochwalić się „czystym” miastem, pozbawionym wszędobylskich reklam i ogłoszeń. Wciąż – lepiej późno, niż wcale.
FacebookInstagramTikTokX

Polecane

#JestemLGBT ponownie podbija Twittera. To odpowiedź na umorzoną sprawę Godek

#JestemLGBT ponownie podbija Twittera. To odpowiedź na umorzoną sprawę Godek

Gdy fotografia mody ulicznej była spontaniczna… Zdigitalizowano kultowe magazyny „Street” i „FRUiTS”!

Gdy fotografia mody ulicznej była spontaniczna… Zdigitalizowano kultowe magazyny „Street” i „FRUiTS”!

Ten profil zbiera architektoniczne cuda socjalistycznego modernizmu i trudno się od niego oderwać

Ten profil zbiera architektoniczne cuda socjalistycznego modernizmu i trudno się od niego oderwać

10 premier Netflixa, których nie możecie ominąć w czerwcu

10 premier Netflixa, których nie możecie ominąć w czerwcu

K MAG Mniam Mniam z Mariuszem Macem: Pasta alla Vodka

K MAG Mniam Mniam z Mariuszem Macem: Pasta alla Vodka

Polecane

#JestemLGBT ponownie podbija Twittera. To odpowiedź na umorzoną sprawę Godek

#JestemLGBT ponownie podbija Twittera. To odpowiedź na umorzoną sprawę Godek

Gdy fotografia mody ulicznej była spontaniczna… Zdigitalizowano kultowe magazyny „Street” i „FRUiTS”!

Gdy fotografia mody ulicznej była spontaniczna… Zdigitalizowano kultowe magazyny „Street” i „FRUiTS”!

Ten profil zbiera architektoniczne cuda socjalistycznego modernizmu i trudno się od niego oderwać

Ten profil zbiera architektoniczne cuda socjalistycznego modernizmu i trudno się od niego oderwać

10 premier Netflixa, których nie możecie ominąć w czerwcu

10 premier Netflixa, których nie możecie ominąć w czerwcu

K MAG Mniam Mniam z Mariuszem Macem: Pasta alla Vodka

K MAG Mniam Mniam z Mariuszem Macem: Pasta alla Vodka