Menu
K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
K MAG Logo
FacebookInstagramTikTokX
  • K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
  • Search
Kup nowy numer
K MAG
FacebookInstagramTikTokX
PlacKup nowy numer
  • Sprawdź poprzednie numery
  • O K MAG
  • Redakcja
  • Fundacja K MAG
  • Zapisz się na newsletter
  • Kontakt
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
Art & Dizajn

„Gmach”: projekt fotograficzny Karola Pałki śledzi widma komunistycznych reżimów w Polsce, Słowacji i Niemczech Wschodnich

25-03-2020
„Gmach”: projekt fotograficzny Karola Pałki śledzi widma komunistycznych reżimów w Polsce, Słowacji i Niemczech Wschodnich„Gmach”: projekt fotograficzny Karola Pałki śledzi widma komunistycznych reżimów w Polsce, Słowacji i Niemczech Wschodnich
fot. Karol Pałka
Projekt fotograficzny „Gmach” Karola Pałki powstał po to, by przenieść jego odbiorcę do czasów, o których większość starszych mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej chciałoby zapomnieć (bo młodsi w ogóle nie mają szans ich pamiętać). To zdjęcia obiektów, ale nie byle jakich obiektów – fotografowi chodziło o ukazanie tego, co zostało z budynków z miejsca kojarzących się z komunistycznymi reżimami w naszej części Europy.

Władza zawsze tylko na chwilę

Wśród sfotografowanych przez artystę miejsc znalazły się: słynna Huta im. Lenina w Krakowie, słowacki Hotel Polana, który służył za oficjelom Komunistycznej Partii Czechosłowacji za zamknięty ośrodek wypoczynkowym, a także rosyjska baza wojskowa w byłym NRD. Po każdym z miejsc, które wybrał od razu widać jego przeszłość – nie trzeba wiedzieć, co to za miejsce, by domyślić się komu służyło.
Fotograf twierdzi, że jego projekt ma na celu namysł nad ulotnością władzy, która wydaje się niepodważalna tym, którzy ją sprawują, ale nigdy nie trwa wiecznie. Według niego każde poczucie siły zawiera w sobie widmo upadku. Aby to pokazać, sfotografował obiekty będące pozostałościami po największym upadku ostatnich kilku dekad – upadku komunistycznego boku wschodniego.

Nota o autorze

Karol Pałka (ur. 1991) jest fotografem reżyserem filmów dokumentalnych i absolwentem Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego oraz Szkoły Wajdy, obecnie zaś doktorantem w Pracowni Fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jego projekty fotograficzne nagradzane były m.in. Lensculture Emerging Awards, New East Photo Prize, Hasselblad Masters Awards, PDN Photo Annual, La Quatrieme Image i IPA Awards oraz publikowane w takich magazynach jak British Journal of Photography, The Calvert Journal, GUP Magazine, L’Œil de la Photographie.
Projekt „Gmach” był nagradzany m.in. w konkursach Young Talents, La Quatrieme Image w Paryżu albo New East Photo Prize w Londynie oraz pokazywany na wystawach w Krakowie, Paryżu, Warszawie, Melbourne, Nowym Jorku czy Montpellier.
FacebookInstagramTikTokX

Polecane

Michał Sosiński maluje polskie rodziny z internetu: „mam mnóstwo zdjęć polskich mężczyzn na komputerze” [wywiad]

Michał Sosiński maluje polskie rodziny z internetu: „mam mnóstwo zdjęć polskich mężczyzn na komputerze” [wywiad]

Naukowcy z NASA sfotografowali kwazarowe tsunami

Naukowcy z NASA sfotografowali kwazarowe tsunami

Transhumanizm na artystycznych fotografiach. Oto zdjęcia osób, które dzięki technologii stały się ludźmi 2.0

Transhumanizm na artystycznych fotografiach. Oto zdjęcia osób, które dzięki technologii stały się ludźmi 2.0

Fotograf pokolorował zdjęcia przedwojennej Warszawy. Efekt jest imponujący

Fotograf pokolorował zdjęcia przedwojennej Warszawy. Efekt jest imponujący

Polecane

Michał Sosiński maluje polskie rodziny z internetu: „mam mnóstwo zdjęć polskich mężczyzn na komputerze” [wywiad]

Michał Sosiński maluje polskie rodziny z internetu: „mam mnóstwo zdjęć polskich mężczyzn na komputerze” [wywiad]

Naukowcy z NASA sfotografowali kwazarowe tsunami

Naukowcy z NASA sfotografowali kwazarowe tsunami

Transhumanizm na artystycznych fotografiach. Oto zdjęcia osób, które dzięki technologii stały się ludźmi 2.0

Transhumanizm na artystycznych fotografiach. Oto zdjęcia osób, które dzięki technologii stały się ludźmi 2.0

Fotograf pokolorował zdjęcia przedwojennej Warszawy. Efekt jest imponujący

Fotograf pokolorował zdjęcia przedwojennej Warszawy. Efekt jest imponujący