Kultowe ceramiczne gorseciki w kolekcji „Modernizm” autorstwa światowej sławy polskiej projektantki

25-09-2019
Kultowe ceramiczne gorseciki w kolekcji „Modernizm” autorstwa światowej sławy polskiej projektantki
„Modernizm”, Ceramika Paradyż, mat. pras.
W przedwojennej Polsce, zwłaszcza w stolicy, stanowiły ważny element wyposażenia wnętrz, zarówno w eleganckich modernistycznych kamienicach, jak również w sklepach i punktach usługowych. Teraz wracają w odświeżonej wersji. Mowa o gorsecikach, czyli płytkach ceramicznych o charakterystycznych wcięciach. Stanowią kluczową część kolekcji „Modernizm” - wspólnego dzieła Ceramiki Paradyż i cenionej na świecie projektantki Mai Ganszyniec. Dawne wzory gorsecików uzupełniono tu o autorskie kompozycje, dzięki czemu pasują do klasycznych, jak i nowoczesnych przestrzeni.
– Popularność gorsecików w Polsce jest absolutnym ewenementem w skali światowej – mówi Hanna Faryna-Paszkiewicz, współautorka książki „Warszawskie gorseciki zanikające”, jedynej monografii przedstawiające historię tego wzoru. – Mimo że płytki w tym kształcie przybyły do naszego kraju z Holandii, polskim przedwojennym architektom udało się wytworzyć własny, niepowtarzalny styl ich układania. Dostrzegalne są wręcz regionalne różnice – w Gdyni gorseciki układano w bardziej geometryczne wzory, podczas gdy w galicyjskim Krakowie można spotkać barwne, fantazyjne kształty. Tym smutniej było mi patrzeć, jak robotnicy na remontowanych klatkach nakładali pełne szufle gorsecików i wyrzucali je do kubłów.
– Mamy wspaniałe przedwojenne wzorce w architekturze wnętrz. Korzystano wtedy z naturalnych, pięknych i trwałych materiałów: drewna, ceramiki, mosiądzu. Warto z tych tradycji czerpać. Dziś, w miejscach, które nie zostały zniszczone, nadal możemy podziwiać urok gorsecikowych posadzek. To ważne, by tak jak kiedyś, przystępne cenowo produkty były piękne, naturalne i trwałe. Tak jak gorseciki. Bardzo się cieszę, że Ceramika Paradyż zdecydowała się na wprowadzenie tej małej, ikonicznej płyteczki do produkcji, przywracając ciągłość urwanym przez historię wątkom – tak o powstaniu kolekcji mówi projektantka Maja Ganszyniec.
Twórcy kolekcji postanowili odtworzyć ponadczasowy urok, praktyczność i wytrzymałość gorsecików. Tak jak w przypadku przedwojennych oryginałów, gorseciki wykonano z kamionki szlachetnej barwionej w masie, dzięki czemu są w zasadzie niezniszczalne. Użyto stonowanych, klasycznych barw, takich jak czerń, biel, szary, niebieski, ceglany i ochra. Gorseciki nadają się do remontowanych kamienic czy budynków objętych ochroną konserwatorską, sprawdzą się też doskonale w restauracjach, sklepach czy też przestrzeni domowej. Można je wykorzystywać jako posadzki, jak i okładzinę ścienną.
Kolekcja „Modernizm” dostępna będzie w sprzedaży od 4 listopada 2019 roku. Premiera wchodzących w jej skład wyjątkowych produktów odbędzie się podczas targów Warsaw Home w dniach 3-6 października na stanowisku Ceramiki Paradyż.
– Ceramika Paradyż od 30 lat napędza polskie wzornictwo i znana jest z wdrażania zarówno innowacyjnych technologii, jak i odważnych rozwiązań. Projekt „Modernizm” jest dla nas szczególny z trzech względów. Po pierwsze to wielki ukłon firmy w stronę grupy architektów i projektantów wnętrz. Po drugie poczuwamy się do opieki nad pamięcią o produktach, o których zapomniano, a które powstawały w naszym regionie. Po trzecie, współpraca z tak utalentowaną i docenianą projektantką jest dla nas dużym zaszczytem i powodem do radości, a zarazem gwarancją stworzenia produktu najwyższej klasy o zachwycającym wzornictwie – mówi Anna Tępińska-Marcinek, współwłaściciel i wiceprezes zarządu Ceramiki Paradyż.
Maja Ganszyniec to doceniana na świecie projektantka mebli i produktów przemysłowych, która prowadzi autorskie Studio Ganszyniec w Warszawie. Jej projekty łączą innowacyjność i ponadczasowy styl z ekologicznymi rozwiązaniami. Prace Mai Ganszyniec były pokazywane na wystawach m.in. w Mediolanie, Amsterdamie, Londynie i Berlinie oraz publikowane w najważniejszych pismach branżowych, jak Domus, Icon, Abitare czy Wallpaper. W swojej karierze Ganszyniec współpracowała z takimi markami, jak IKEA, Comforty, Noti i Leroy Merlin. Współpraca z Ceramiką Paradyż jest jej pierwszym projektem w branży płytek ceramicznych.
FacebookInstagramTikTokX