IKEA otwiera nowy sklep. Zamiast parkingu będą rośliny

Autor: Monika Kurek
17-01-2020
IKEA otwiera nowy sklep. Zamiast parkingu będą rośliny
fot. ikea.com
IKEA rozpoczęła pracę nad swoim nowym marketem w Wiedniu. Nie byłoby w tym nic dziwnego, w końcu firma ciągle otwiera nowe sklepy. Tym razem jednak przy markecie nie będzie tradycyjnego parkingu, co jest zupełną nowością, a zarząd IKEA ma nadzieję na zapoczątkowanie nowego trendu.
Na pierwszy rzut oka to dobry pomysł, w końcu coraz więcej osób rezygnuje z samochodu, zostawiającego duży ślad węglowy. Praktyczna strona tego rozwiązania może jednak budzić pewne wątpliwości. Jak wrócić z zakupów bez samochodu? Powrót taksówką daje podobny efekt i wymaga dodatkowego nakładu finansowego. Chyba że... to próba zachęcenia klientów do zamówienia dowozu. Wówczas rodzi się pytanie, na ile rzeczywiście zwiększa to ekologiczność przedsięwzięcia.

Imponujące wizualizacje

- Koncept skupia się na obecnych megatrendach. Wzięliśmy pod uwagę, że dotychczasowe zachowania konsumenckie uległy ogromnej zmianie. Klienci również coraz rzadziej korzystają z samochodów. Stawiają na komfort i wygodę, ponieważ żyją w biegu i mają mało czasu. To łatwo zauważalne w biznesie meblarskim: już prawie nikt nie myśli o tym, jak zabrać ze sobą zakupy. Przecież można je zamówić.
Budowa sklepu rozpoczęła się 7 stycznia i ma zostać ukończona w 2021 roku. Właściciele IKEA mają nadzieję, że klienci będą odwiedzać sklep nie tylko po to, by zrobić zakupy, ale również w celach towarzyskich. Na wizualizacjach możemy zobaczyć dużo otwartych przestrzeni oraz roślin, które nie tylko wyglądają estetycznie, ale również pozytywnie wpływają na mikroklimat. Najbardziej popularną funkcją roślin jest właśnie wpływ na mikroklimat, jednak biorąc pod uwagę obecne zmiany klimatyczne, równie ważna może się okazać funkcja chłodząca. Roślinność jest istotnym czynnikiem uczestniczącym w procesach decydujących o intensywności miejskiej wyspy ciepła.

IKEA jest tam, gdzie klienci

- Budynek odzwierciedla wartości marki IKEA - przyjazność, otwartość, niekonwencjonalność oraz wyluzowanie. Nasz pomysł był prosty. Chcieliśmy pokazać, że projekt ma dodatnią wartość dla środowiska. Taras na dachu jest otwarty dla gości, a rośliny na elewacjach, kawiarnia oraz przystępnie zaprojektowana przestrzeń na zewnątrz powinny kojarzyć się z "dobrym sąsiadem" - możemy przeczytać w opisie projektu.
Projekt przygotowała pracownia architektoniczna Querkraft, która została wyłoniona w przetargu. Za sprawą szklanej podłogi konstrukcja budynku wydaje się większa niż jest w rzeczywistości, a wychodzące na zewnątrz korytarze mogą pełnić funkcję platform widokowych.
Nieprzypadkowa jest też lokalizacja sklepu. Market powstaje w wiedeńskim Westbahnhof, ponieważ z badań przeprowadzonych przez IKEA wynika, że większość osób zamieszkujących tę dzielnicę nie posiada samochodu. Najbardziej nowatorskie jest jednak podejście traktujące sklep jako miejsce spotkań, w którym można zobaczyć produkt na własne oczy i go przetestować.
Cała powierzchnia IKEA Westbanhof wynosi 21 600 metrów kwadratowych, a sam budynek może kojarzyć się z paryskim Centrum Pompidou. Jak zapowiadają właściciele sklepu, wszystkie ciężkie produkty, których klienci nie będą w stanie zabrać samodzielnie, zostaną dostarczone do domu w przeciągu 24 godzin. Jeżeli IKEA zadba także o ekologiczne dostawy, to naprawdę ma szansę się udać.
FacebookInstagramTikTokX