Menu
K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
K MAG Logo
FacebookInstagramTikTokX
  • K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
  • Search
Kup nowy numer
K MAG
FacebookInstagramTikTokX
PlacKup nowy numer
  • Sprawdź poprzednie numery
  • O K MAG
  • Redakcja
  • Fundacja K MAG
  • Zapisz się na newsletter
  • Kontakt
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
Ludzie

Influencerka studiująca prawo bezprawnie wykorzystała logo. Myślała, że to „dozwolone"

Autor: Karolina Bordo
03-08-2021
Influencerka studiująca prawo bezprawnie wykorzystała logo. Myślała, że to „dozwolone"Influencerka studiująca prawo bezprawnie wykorzystała logo. Myślała, że to „dozwolone"
Słynna grupa krakowskich youtuberów, której przewodniczy Karol Wiśniewski, co chwila zaskakuje swoich fanów nowymi niespodziankami. Pobili rekord polskiego Youtube'a, wydali krążek, a ludzie szturmowali sklepy w poszukiwaniu lodów sygnowanych ich logiem. Mają także swojego rollercoastera w Energylandii, a już wkrótce ukążą się artykuły szkolne oraz napoje Ekipy.
Wszystko jednak wskazuje na to, dobra passa youtuberów się skończyła. W ostatnich tygodniach internauci oraz twórcy internetowi prowadzący kanały typu commentary zarzucali Ekipie m.in., że w zamawianych przez fanów Boxach Deluxe znalazły się gadżety z Allie Express czy że ich piosenka brzmi łudząco podobnie do utworu sebrskiego artysty. W efekcie w weekend na kanale Ekipy ukazało się niemal dwugodzinne wideo zatytułowane „Pogadajmy", w którym członkowie grupy odnieśli się do oskarzeń. Filmik szybko stał viralem, a widzowie nie kryją rozbawienia wyjaśnieniami Wersow, oskarżonej o kradzież loga.

Problemy na szczycie

Tydzień temu Sylwestra Wardęgę, autor popularnego wideo o psie-pająku, opublikował na swoim kanale na YouTubie dziesięciominutowy filmik zatytułowany „Hipokryzja Ekipy Friza", w którym podsumował wszystkie ostatnie skandale youtuberów. Wardęga zresztą wielokrotnie odnosił się na swoich kanałach i profilach do milczenia Ekipy oraz zwracał uwagę, że tego typu zachowanie można odebrać jako brak szacunku wobec widzów.
Na temat kontrowersji związanych z Ekipą wypowiadali się również inni twórcy internetowi, w tym m.in. REVO czy prowadzący kanał Aferki. Coraz częściej odpowiedzi domagali się także sami widzowie. Pod filmami na YouTubie czy zdjęciami na Instagramie członków Ekipy pojawiały się dziesiątki pytań dotyczących kwestii takich jak np. podobieństwo utworu „Shadow" do piosenki serbskiego artysty, jakość kontentu publikowanego na kanałach Tromby, Marcysi i Murcix, pretensje o podróbki z logiem „EKIPA" pomimo zbyt późnego zastrzeżenia znaku, udostępnienie kawałków znajdujących się w wersji Deluxe na YouTubie oraz na portalach streamingowych czy wysadzenie auta w ramach prezentu dla Wujka Łukiego. W międzyczasie natomiast media rozpisywały się o spadku kursu spółki, przez którą Ekipa ma wejść na giełdę. Krótko mówiąc, zrobiło się naprawdę nieciekawie.
W sobotę na kanale Ekipy w końcu wylądowało wideo z wyjaśnieniami i... reakcje są dość mieszane. Niemniej jednak filmik znajduje się obecnie na pierwszym miejscu karty „Na Czasie i został obejrzany już ponad dwa miliony razy.
Największe emocje wzbudził fragment, w którym Wersow tłumaczy, dlaczego zdecydowała się wykorzystać logo znalezione w internecie.
„- Nie miałam żadnych złych zamiarów w momencie, kiedy wykorzystywałam to logo, bardziej po prostu myślałam, że jest to dozwolone. Tak naprawdę w ogóle się nie zorientowałam w tym temacie i po prostu nie wykupiłam żadnej licencji, nawet wtedy nie wiedziałam, że tak trzeba zrobić” powiedziała Wersow.
Logo sowy używane przez Wersow zostało stworzone przez francuskiego artystę. Według Wardęgi influencerka najprawdopodobniej znalazła je na Pintereście. Youtuber skontaktował się z twórcą logo, który zdradził, że nie sprzedawał licencji na tę grafikę. Nie miał również pojęcia, że Wersow korzysta z jego pracy.
View this post on Instagram
Gdy wujek Łuki (manager Ekipy) i Krzysztof Misiałkiewicz (prezes Ekipa Holding) zwrócili managemtowi Wersow, że logo jest wykorzystywane bezprawnie, influencerka przestała go używać.
„- Za bardzo nie czułam jeszcze odpowiedzialności do tego, że powinnam się z nim skontaktować i tak dalej, co było tak naprawdę było dużym błędem. Stwierdziłam, że jeżeli się od tego odsunę, przestanę to używać, to tak naprawdę będzie OK, a nie było OK” wyjaśniła Wersow.
Po publikacji filmu Wardęgi ulubienica nastolatek napisała do autora logo wiadomość z przeprosinami i wyraziła gotowość do kupna licencji. W oczekiwaniu na jego odpowiedź, wykupiła licencję na logo będące odbiciem lustrzanym oryginalnej grafiki. Sęk w tym, że jej autorem jest ktoś inny. Żeby było jeszcze absurdalniej, po publikacji filmu Ekipy grafika kupiona przez Wersow zniknęła z serwisu...
Czyżby Wersow, która studiuje prawo w Krakowie, przegapiła zajęcia z prawa autorskiego?
„- Przeprosiłam artystę, przepraszam też wszystkich widzów, jeżeli wprowadziłam was w błąd. Jest mi z tym strasznie głupio” podsumowała.
FacebookInstagramTikTokX

Polecane

Matt Damon przestał używać homofobicznego słowa dzięki córce. Teraz się tłumaczy

Matt Damon przestał używać homofobicznego słowa dzięki córce. Teraz się tłumaczy

Reni Jusis: „Francuska piosenka i kinematografia towarzyszą mi od zawsze” [wywiad]

Reni Jusis: „Francuska piosenka i kinematografia towarzyszą mi od zawsze” [wywiad]

„Hymn Wodociągów Krakowskich" to nowy hit internetu. „Czułe H2O" robi furorę

„Hymn Wodociągów Krakowskich" to nowy hit internetu. „Czułe H2O" robi furorę

Polska medalistka olimpijska zrobiła coming out na antenie TVP

Polska medalistka olimpijska zrobiła coming out na antenie TVP

Scarlett Johansson pozywa Disneya. Chodzi o film „Czarna Wdowa"

Scarlett Johansson pozywa Disneya. Chodzi o film „Czarna Wdowa"

Polecane

Matt Damon przestał używać homofobicznego słowa dzięki córce. Teraz się tłumaczy

Matt Damon przestał używać homofobicznego słowa dzięki córce. Teraz się tłumaczy

Reni Jusis: „Francuska piosenka i kinematografia towarzyszą mi od zawsze” [wywiad]

Reni Jusis: „Francuska piosenka i kinematografia towarzyszą mi od zawsze” [wywiad]

„Hymn Wodociągów Krakowskich" to nowy hit internetu. „Czułe H2O" robi furorę

„Hymn Wodociągów Krakowskich" to nowy hit internetu. „Czułe H2O" robi furorę

Polska medalistka olimpijska zrobiła coming out na antenie TVP

Polska medalistka olimpijska zrobiła coming out na antenie TVP

Scarlett Johansson pozywa Disneya. Chodzi o film „Czarna Wdowa"

Scarlett Johansson pozywa Disneya. Chodzi o film „Czarna Wdowa"