„Ktoś cię chyba powinien przelecieć”. Mocny spot na temat cyberprzemocy wobec kobiet

Autor: Monika Kurek
28-11-2022
„Ktoś cię chyba powinien przelecieć”. Mocny spot na temat cyberprzemocy wobec kobiet
Kampania „16 Dni przeciw przemocy wobec kobiet” została zainicjowana w 1991 roku przez Women's Global Leadership Institute przy amerykańskim Uniwersytecie Rutgersa. Odbywa się ona pomiędzy 25 listopada (Międzynarodowym Dniem Przeciwko Przemocy Wobec Kobiet) a 10 grudnia (Międzynarodowym Dniem Praw Człowieka).
Od kilku lat w jej działania angażuje się europosłanka Sylwia Spurek – wiceprzewodnicząca Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia (FEMM) oraz była zastępczyni Rzecznika Praw Obywatelskich. „Jeżeli chodzi o Polskę i Europę, to najbardziej powszechnymi formami przemocy jest przemoc w rodzinie i przemoc seksualna. Poza naszym kręgiem kulturowym kobiety są jednak dotknięte także innymi formami przemocy takimi jak np. wymuszone małżeństwa, okaleczenie narządów płciowych dziewczynek czy zbrodnie honoru. Kobiety doznają różnych form przemocy tylko dlatego, że są kobietami” – mówiła dr Spurek w naszym wywiadzie z 2020 roku.

Hejt w sieci to również przemoc

W tym roku europosłanka postanowiła zwrócić uwagę na problem cyberprzemocy wobec kobiet. Według raportu Thomson Foundation, aż 85 proc. ofiar hejtu w Internecie stanowią kobiety. „Cyberprzemoc wpływa negatywnie na zdrowie i jakość życia kobiet, ale również wypycha je ze strefy publicznej, zniechęca do działalności społecznej i politycznej, a tym samym wpływa na jakość naszej demokracji” – napisała dr Spurek na swoim profilu na Instagramie.
„W tym roku w ramach 16 dni wyprodukowałam spot, bazujący na prawdziwych komentarzach z Internetu adresowanych do mnie. Nie dlatego jednak stworzyłam ten spot i całą kampanię. Robię to, bo jestem uprzywilejowaną kobietą. Robię to, bo mogę. Robię to dla innych kobiet, które nie mogą walczyć o swoje prawa”, wyjaśniła.

Czy powiedziałbyś tak do swojej matki, żony lub córki?

Tegoroczna kampania odbywa się pod hasłem „Czy powiedziałbyś tak do swojej matki, żony lub córki?”. Akcja spotu toczy się podczas Wigilii. Miły wieczór zamienia się w koszmar, gdy mąż zaczyna obrażać swoją partnerkę oraz własną córkę. Co najbardziej szokujące, bohater spotu cytuje komentarze internetowe skierowane pod adresem europosłanki.
Dr Spurek zajmuje się walką z przemocą wobec kobiet już od 23 lat. Rok temu w grudniu Parlament Europejski przyjął jej raport legislacyjny poświęcony cyberprzemocy wobec kobiet, a w marcu tego roku Komisja Europejska ogłosiła projekt dyrektywy antyprzemocowej, która ma chronić kobiety również przed przemocą w Internecie. Choć to ogromny sukces, dr Spurek podkreśla, że to dopiero początek walki o zmianę prawa.
FacebookInstagramTikTokX