Wizytę w Neue polecam zacząć od największej części aktualnie dostępnej kolekcji, czyli „The Art of Society 1900-1945”. To obszerny zbiór, który obrazuje powiązanie sztuki i niemieckiego społeczeństwa w pierwszej połowie XX wieku. Wystawa nie opiera się na linearnym prowadzeniu nas przez różne nurty dominujące ówcześnie w malarstwie, ale podkreśla wielopoziomowość i symultaniczność zachodzących procesów. Możemy podziwiać niemiecki ekspresjonizm i kubizm, malarstwo surrealistyczne, początek ruchu Dada
i szeroki przekrój obrazów z okresu realizmu magicznego. Oprócz tego kuratorzy zachęcają nas do spojrzenia głębiej niż na samą warstwę estetyczną – to opowieść o czasach Cesarstwa Niemieckiego, kolonializmie, I wojnie światowej, złotych latach dwudziestych, i w końcu – o problemach sztuki w czasach Narodowego Socjalizmu, II wojny światowej i Holocaustu.
W tej części zachęcam, żeby zatrzymać się na dłużej przy malowanych przez Otto Muellera nagich kobietach, przy młodym mężczyźnie Feridnanda Hodlera, spojrzeć w oczy „Sonji” Christiana Schada i koniecznie obejrzeć film „Deep gold” Juliana Rosefeldta.