Najlepszy polski dizajn po 1989 r. na wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie

03-04-2018
Najlepszy polski dizajn po 1989 r. na wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie
Krzesło Sprężyna, projekt Tomasz Augustyniak, 1992
W ostatnich latach wiele pracy włożono w uświadomienie nam, że polskie projektowanie, zwłaszcza z okresu PRL-u, stało na bardzo wysokim poziomie (inna sprawa, że wiele ciekawych projektów nie weszło do masowej produkcji). Zwieńczeniem nobilitowania rodzimego dizajnu było otwarcie w zeszłym roku w Muzeum Narodowym w Warszawie stałej Galerii Wzornictwa Polskiego.
Problematyczny pozostawał czas po upadku komunizmu, czyli lata 90. i panujący wtedy dziki kapitalizm, a także zdominowana przez dużych graczy, zunifikowana współczesność. Czasy te kojarzą się z zalewem tandety, upadkami wielkich polskich marek i estetycznym chaosem. Krakowskie Muzeum Narodowe postanowiło zmierzyć się z tym problemem i zapowiedziało wystawę "Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989". Otwarcie ekspozycji 6 kwietnia.
Zobaczymy mniej znane realizacje, jak m.in zaprojektowane przez Tomasza Augustyniaka w 1992 r. krzesło "Sprężyna", kubek "Szolka" Bogdana Kosak, głosowy komunikator podwodny Scubaphone, czy przepiękny grzejnik Pillou. Oprócz tego wskrzeszony w XXI wieku przez Vzór kultowy Fotel RM58, czy sprzedawane masowo krzesło Closer, zaprojektowane przez Piotra Kuchcińskiego dla firmy VOX.
- Wystawa przedstawia zmiany w polskim dizajnie po 1989 roku. Pokazuje, jak radzili sobie twórcy w latach 90. w warunkach rodzącego się kapitalizmu, jakie piętno odcisnęły na ich pracach prądy postmodernistyczne, jak na przełomie wieku XX i XXI zaczęli wpisywać się w międzynarodowe nurty projektowania i jak współcześnie poszukują odrębności, chcąc sprostać konkurencji na rynkach zagranicznych. O formie wyrobu nie zawsze decyduje rachunek ekonomiczny. Wystawa ukazuje także inne oblicza dizajnu. Działania nienastawione wyłącznie na sprzedaż czy zysk rzadko są prowadzone na szeroką skalę i charakteryzują się eksperymentowaniem z materiałem, technologią czy z nową estetyką, niekiedy trudną do zaakceptowania przez masowego odbiorcę. - pisze o wystawie prof. Czesława Frejlich.
"Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989"
06.04-19.08.2018
Muzeum Narodowe w Krakowie
FacebookInstagramTikTokX