Menu
K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
K MAG Logo
FacebookInstagramTikTokX
  • K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
  • Search
Kup nowy numer
K MAG
FacebookInstagramTikTokX
PlacKup nowy numer
  • Sprawdź poprzednie numery
  • O K MAG
  • Redakcja
  • Fundacja K MAG
  • Zapisz się na newsletter
  • Kontakt
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
Art & Dizajn
|
Ludzie

Polka zdobyła prestiżową Frontier Art Prize. Sztuka na rozstajach nauki, filozofii i sztuki według Agnieszki Kurant

Autor: ZG
29-10-2019
Polka zdobyła prestiżową Frontier Art Prize. Sztuka na rozstajach nauki, filozofii i sztuki według Agnieszki KurantPolka zdobyła prestiżową Frontier Art Prize. Sztuka na rozstajach nauki, filozofii i sztuki według Agnieszki Kurant
mat. pras.
Frontier Art Prize to nagroda o międzynarodowej renomie, przyznawana artystom współczesnym. Ufundowana w 2017 roku, ma dawać wyraz postanowieniom World Frontiers Forum (WFF). Zachęca do przesuwania granic estetycznych na rozstajach biologii, ekologii, architektury, jedzenia, komunikacji, transportu, zdrowia, biotechnologii, dizajnu i fizyki. Rada WFF składa się z osobistości należących do różnych dziedzin, a wszystkich z nich łączy wiara w to, że to sztuka jest narzędziem pozwalającym wykuć nowe ścieżki rozwoju i pozytywnie wpłynąć na rodzaj ludzki.
Tegoroczna zwyciężczyni nagrody, Agnieszka Kurant, pracuje pomiędzy nauką, filozofia i sztuką. W swoich pracach bada elementy, które tworzą podwaliny dla naszych ekonomicznych, politycznych i technologicznych systemów wierzeń – wiedzę, uważaną za niepotrzebną w kapitalistycznej ramie odniesień. Dzieła Kurant składają się zarówno z organicznych, jak i industrialnych materiałów – poczynając od termitów, a kończąc na elektromagnesach – by zwrócić uwagę na zazwyczaj niewidoczną sieć pracy rozproszoną po cyfrowym świecie.
Frontier Art Prize to roczna nagroda rzędu 100 tys. dolarów. Przyznawana jest artyście wizualnemu, którego praca odzwierciedla pionierskiego ducha i przesuwa bariery ludzkiej wiedzy. Ufundowana przez Davida Edwardsa i Brigitt Evans, nagroda zaprasza artystów do współpracy z WFF Young Pioneers.
W trzydziestolecie upadku muru berlińskiego, World Frontiers Forum zbierze się w przyszłym miesiącu w Berlinie, by zająć się tematem cyfrowej tożsamości człowieka. Idąc w ślady Agnieszki Kurant i pięciu innych pionierów, WFF Berlin zaangażuje się w The Digital Identity Convergence Project. W ramach projektu Agnieszka Kurant oraz reszta pionierów zaprezentują swoją wspólną pracę podczas World Frontiers Forum 2020. Następnie skończony projekt przemierzy świat w formie ruchomej wystawy.
„W trzecim roku swojej działaności Frontier Art Prize nie przestaje być kolebką interdyscyplinarnych eksperymentów artystycznych i nagradza artystów pracujących w awangardzie swojej dyscypliny. Jako artystka wizualna, która regularnie współpracuje z biologami, komputerowcami, antropologami i socjologami, Agnieszka w pełni oddaje ducha nagrody. Jej praktyka badająca zarówno to, co mikroskopijne, jak i to, co systemowe, przedstawia sztukę jako formę produkcji wiedzy, zawsze sięga dalej i głębiej, by ujawnić niewidoczne gołym okiem siły kształtujące nasz świat” – mówiła Bridgitt Evans, VIA Art Fund President i fundatorka nagrody.
Agnieszka Kurant urodziła się w 1978 w Łodzi, mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Łódzkim, fotografię w PWSFTiTv w Łodzi oraz kreatywne kuratorstwo w londyńskim Goldsmith College. Jej światowa sława sięga czasów, kiedy jeszcze działa jako kuratorka – jej projekty znacząco wykraczały bowiem poza tradycyjne rozumienie tej roli i uważane były za działanie artystyczne. Artystka prezentowała niewidzialne dzieła różnych artystów, np. w ramach wystawy zbiorowej niewidzialnych prac „Snow Black” (2005), której pierwsza odsłona miała miejsce w Nowym Jorku. Pokazała tam m.in. niewidzialną rzeźbę Maurizia Cattelana, niewidzialny film Jaya Chunga i przedostatni obraz Romana Opałki, który jeszcze nie powstał, ale już został sprzedany. Od tego czasu Kurant wielokrotnie podejmowała konceptualną grę z materialnością dzieł sztuki, ale też z ekonomicznym aspektem ich prezentacji. Jak mówiła artystka, "można je umieścić na czubku szpilki i wysłać w kosmos". Do jej bardziej namacalnych prac należy np. „Wejście/Wyjście” (2010), projekt powstały we współpracy z Aleksandrą Wasilkowską i prezentowany na Biennale Architektury w Wenecji.
W 2018 roku Kurant została zaproszona na rezydenturę do think tanku Berggruen Institue, który zajmuje się opracowywaniem pomysłów na rozwój oraz kształtowanie instytucji społecznych i politycznych. Podczas swego pobytu w Kalifornii artystka prowadziła badania na temat złożonych systemów społecznych i ekonomicznych, którym umyka rozróżnienie między fikcją a rzeczywistością, naturą a kulturą.
FacebookInstagramTikTokX

Polecane

Holandia zakazuje hodowli mopsów i buldożków francuskich – są zbyt chorowite

Holandia zakazuje hodowli mopsów i buldożków francuskich – są zbyt chorowite

Dwie popularne w Polsce sieci supermarketów rezygnują ze sprzedaży żywych karpi

Dwie popularne w Polsce sieci supermarketów rezygnują ze sprzedaży żywych karpi

Poznajcie Di Du – chińską projektantkę, której pierzaste pastelowe kreacje podbijają świat

Poznajcie Di Du – chińską projektantkę, której pierzaste pastelowe kreacje podbijają świat

Polecane

Holandia zakazuje hodowli mopsów i buldożków francuskich – są zbyt chorowite

Holandia zakazuje hodowli mopsów i buldożków francuskich – są zbyt chorowite

Dwie popularne w Polsce sieci supermarketów rezygnują ze sprzedaży żywych karpi

Dwie popularne w Polsce sieci supermarketów rezygnują ze sprzedaży żywych karpi

Poznajcie Di Du – chińską projektantkę, której pierzaste pastelowe kreacje podbijają świat

Poznajcie Di Du – chińską projektantkę, której pierzaste pastelowe kreacje podbijają świat