Prace Natalii LL i Katarzyny Kozyry wracają na wystawę w Muzeum Narodowym w Warszawie. Na kilka dni...

Autor: KO
29-04-2019
Prace Natalii LL i Katarzyny Kozyry wracają na wystawę w Muzeum Narodowym w Warszawie. Na kilka dni...
"Sztuka konsumpcyjna", Natalia LL, CSW
Strategia ekspozycyjna Muzeum Narodowego w Warszawie staje się bardzo zagadkowa. Tutejsza Galeria Sztuki XX i XXI Wieku, istniejąca w obecnym kształcie od sześciu lat, ma zostać zreorganizowana (co oznacza zapewne wymianę wszystkich pokazywanych tu dzieł) 6 maja tego roku. W jej miejsce zaplanowano od czerwca wystawę "Widoczne Niewidoczne", czyli pokaz malarstwa XX wieku ze zbiorów MNW. Nie wiedzieć czemu, władze muzeum na tydzień przed zamknięciem ekspozycji usunęły z niej prace "Sztuka konsumpcyjna" Natalii LL oraz "Pojawienie się Lou Salome" Katarzyny Kozyry (a kilkanaście dni wcześniej wideo grupy Sędzia Główny). Wszystkie te dzieła łączy feministyczny, transgresyjny wymiar, co z pewnością było nie w smak konserwatywnej części władz odpowiedzialnej za kulturę w instytucjach publicznych.
Decyzja Muzeum wywołała lawinę protestów i szyderstw. Znacząca część środowiska artystycznego i wielu odbiorców sztuki wyrażało gwałtowny sprzeciw wobec takich prób cenzurowania sztuki uznanych artystek. Przez cały weekend wiele osób robiło sobie zdjęcia z bananem i publikowało je w social mediach, nawiązując do słynnej "Sztuki konsumpcyjnej" Natalii LL, zapowiadano też duże protesty pod siedzibą MNW. Skala reakcji chyba zaskoczyła samo Muzeum.
Dziś otrzymaliśmy oświadczenie władz MNW, a konkretnie jego dyrektora, Jerzego Miziołka. Tłumaczy on swoje motywy, a na koniec oznajmia, że podjął decyzję o dalszym eksponowaniu dzieł Kozyry i Natalii LL do dnia rozpoczęcia prac rearanżacyjnych (czyli do 6 maja...).
Oświadczenie dyrektora MNW w sprawie rearanżacji Galerii Sztuki XX i XXI Wieku
Muzeum Narodowe w Warszawie posiada w swoich zbiorach bez mała 900 tys. obiektów, podczas gdy na stałej ekspozycji prezentujemy jedynie 0,5% spośród nich. Znana i ceniona jest kolekcja m.in. sztuki XX i XXI wieku, w skład której wchodzi kilkanaście tysięcy prac.
Galeria Sztuki XX i XXI Wieku MNW w obecnym kształcie istnieje od przeszło 6-ciu lat. Mając na uwadze fakt, że ogromna liczba wybitnych dzieł sztuki, zwłaszcza polskiej, znajduje się w magazynach, w jednym z punktów programu funkcjonowania MNW, przedłożonego w listopadzie 2018 roku w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zobowiązałem się do wprowadzenia koncepcji wymiany dzieł eksponowanych w Galerii Sztuki XX i XXI Wieku co pół roku, aby zapoznać publiczność z bogatymi zbiorami sztuki nowoczesnej MNW.
W ścisłej współpracy z pracownikami MNW, zajmującymi się sztuką współczesną, wypracowano koncepcję pokazu pt. Widoczne Niewidoczne. Pokaz malarstwa XX wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Spośród kilku tysięcy dzieł sztuki wyselekcjonowanych zostało prawie 150 obiektów, głównie XX-wiecznego malarstwa polskiego, które w czerwcu br. zostaną udostępnione publiczności w przestrzeni dotychczasowej Galerii.
Zmiany zachodzące w tejże przestrzeni to realizacja podjętych zobowiązań i nowa, bardziej dynamiczna wizja funkcjonowania instytucji, a nie deprecjonowanie zbiorów MNW czy ich „cenzurowanie”. Dobrze jest mi znane miejsce prac Natalii LL i Katarzyny Kozyry w polskiej sztuce. Misją MNW jest prezentowanie różnorodnych kierunków i postaw artystycznych, co w sytuacji bardzo ograniczonych warunków lokalowych powoduje, iż muszą następować kreatywne zmiany. Z respektem należnym każdemu obiektowi muzealnemu zarówno te prace, jak i inne, trafią na pewien czas do magazynu, by ustąpić miejsca innym.
Moja wypowiedź, tak chętnie cytowana w mediach, została opublikowana bez mojej autoryzacji. W sprawie reorganizacji Galerii Sztuki XX i XXI Wieku nie byłem wzywany do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a wszystkie decyzje podjąłem osobiście, po konsultacjach ze specjalistami zajmujących się sztuką XX i XXI wieku.
W związku z zaistniałą sytuacją podjąłem decyzję o dalszym eksponowaniu ww. dzieł do dnia rozpoczęcia prac rearanżacyjnych.
Prof. dr hab. Jerzy Miziołek
FacebookInstagramTikTokX