Uniqlo pozywa Shein: chińska marka podrobiła popularny model torebki

Autor: Agnieszka Sielańczyk
17-01-2024
Uniqlo pozywa Shein: chińska marka podrobiła popularny model torebki
fot. Flickr / Uniqlo
Uniqlo, japońska marka odzieżowa, wniosła pozew sądowy przeciwko chińskiemu gigantowi Shein, oskarżając go o kopiowanie projektu popularnej torebki na ramię. Sąd Rejonowy w Tokio rozpatruje sprawę złożoną przez Fast Retailing, właściciela marki.
Fast Retailing zarzuca Shein sprzedaż imitacji swojego produktu, co zdaniem firmy
„znacząco podważa wysoki poziom zaufania klientów do jakości marki Uniqlo”.
Torebka, która w Japonii kosztuje około 1500 jenów, zdobyła globalną popularność, a Uniqlo ostrzega przed podróbkami i podobnymi produktami dostępnymi online.
Shein nie odpowiedział na prośbę o komentarz w tej sprawie. Pozew przeciwko chińskiej firmie jest kolejnym etapem walki Uniqlo o ochronę swoich praw autorskich. Wcześniej podobne działania podjęła Hennes & Mauritz AB (H&M), również pozywając Shein za naruszanie praw autorskich.

Shein w ogniu krytyki

Oprócz oskarżeń o naruszanie praw autorskich, Shein spotyka się z krytyką za nieprzestrzeganie zasad etycznych, w tym praktyki pracy przymusowej. W maju 2023 r. grupa dwudziestu prawodawców zwróciła się do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, aby wstrzymać publiczną ofertę Sheina do czasu sprawdzenia, czy firma nie wykorzystuje pracy przymusowej ujgurskiej ludności muzułmańskiej.
Przede wszystkim chodzi o wynagrodzenie tak niskie, że nikt w dzisiejszych czasach nawet się nie spodziewa, że ktoś mógłby tak źle traktować drugiego człowieka i jego pracę. W jednej z fabryk jest to prowizja w wysokości 0,14 juana, czyli zaledwie dwa centy za wytworzoną sztukę odzieży. Oprócz tego pracownicy otrzymują pensję w wysokości 4000 juanów miesięcznie, jeśli wykonają co najmniej 500 sztuk ubrań w ciągu jednego dnia.

Shein nadal silny na rynku globalnym

Mimo licznych kontrowersji i oskarżeń ze strony konkurentów, w tym Uniqlo, H&M i Temu, Shein nadal utrzymuje swoją pozycję na rynku globalnym. Tymczasem Uniqlo, znane z japońskich korzeni, cieszy się popularnością na niemal wszystkich kontynentach, w tym w Polsce, gdzie ich produkty są dostępne od dwóch lat.
Obecne postępowanie sądowe jest kolejnym rozdziałem w ciągłej walce firm modowych o ochronę własności intelektualnej i etycznych standardów produkcji. Wyrok sądu w Tokio może mieć znaczący wpływ na przyszłe działania Shein oraz na ogólną praktykę w branży modowej.
FacebookInstagramTikTokX