Shein otwiera magazyn pod Wrocławiem. To fatalna wiadomość

Autor: Monika Kurek
17-02-2023
Shein otwiera magazyn pod Wrocławiem. To fatalna wiadomość
fot. Remy Gieling, Unsplash
Chiński gigant rozrasta się niczym hydra i niestety nie ma się z czego cieszyć.
Istniejąca od 2008 roku marka prowadzi sprzedaż wyłącznie online, a jej oferta dostępna jest w 220 krajach. Shein zajmuje się szybką reakcją na trendy, zużywa ogromne ilości energii i wody oraz słynie z kiepskiego traktowania swoich pracowników, o czym pisaliśmy w październiku.
Prawdziwą popularność zdobyła podczas pandemii. Wówczas główną siłą napędową marki stał się Tiktok – w 2021 roku królowały haule zakupowe Shein, a hasztag #sheinhaul miał ponad 2,5 miliard. W ten sposób wyprzedziła m.in. Zarę czy Primarka. Rok później zdobyła tytuł najpopularniejszej marki 2022 roku.

Dalsze plany podboju świata

Shein nie zwalnia jednak tempa i otwiera magazyn w Polsce. Gigant wynajmie wynajmie blisko 55 tys. mkw. w Panattoni Park Wrocław South Hub i zatrudni 2 tys. osób. Ta inwestycja ma umożliwić marce obsługę kolejnych europejskich rynków.
Według prognoz wartość e-commerce dla branży fashion w Europie ma wzrosnąć z ok. 250 miliardów dolarów w 2022 roku do blisko 400 miliardów w 2025. Błyskawiczny rozwój tego rynku, a także chęć zabezpieczenia łańcucha dostaw napędzają zjawisko nearshoringu, czyli przenoszenia działalności przez firmy azjatyckie bliżej odbiorcy końcowego, na czym szczególnie zyskuje Polska. Panattoni dzięki ogromnemu doświadczeniu w obsłudze dziesiątek branż jest gotowe, aby zaproponować globalnym markom z dalekiego wschodu najwyższy standard obiektów, strategiczne lokalizacje i szereg rozwiązań z zakresu energooszczędności czy ekologii. Firma SHEIN zyska doskonałą platformę zarówno do realizacji procesów e-commerce, jak i realizacji celów ESG mówi Damian Kowalczyk, Development Director w Panattoni.
Sęk w tym, że Shein to bardzo problematyczna marka. Zeszłoroczne śledztwo brytyjskiej stacji Channel 4 wykazało wiele nieprawidłowości. Bardzo niskie wynagrodzenia, 30 dni pracy po 18 godzin na jeden dzień wolny czy obcinanie pensji za popełnienie błędy to tylko niektóre przykłady. Zauważono także, jak jedna pracowniczka myje włosy podczas… przerwy na lunch.
Niskie zarobki pracowników to jednak tylko czubek góry lodowej. Jesienią zeszłego roku ekolodzy Greenpeace zbadali 47 produktów Shein. Okazało się, że 15 proc. z nich (7 sztuk) zawiera szkodliwe chemikalia, które są niedozwolone na terenie Unii Europejskiej. Z tych siedmiu sztuk aż pięć z nich przekraczał…o limity o 100 proc. lub więcej, podczas gdy 32 proc. wszystkich ubrań zawierało niebezpieczne chemikalia.
Już kilka razy pisaliśmy na temat fenomenu Shein i wszystkie nasze materiały sprowadzały się do tego, aby omijać tę markę szerokim łukiem.
FacebookInstagramTikTokX