Somaya Critchlow – nowe nazwisko na rynku sztuki

Autor: Agnieszka Sielańczyk
03-08-2023
Somaya Critchlow – nowe nazwisko na rynku sztuki
Somaya Critchlow, Bedstead (Asymmetry), 2022
Somaya Critchlow przyciąga uwagę swoim niekonwencjonalnym podejściem do malarstwa figuratywnego. Niespełna 30-letnia artystka ma za sobą wystawę we Flag Art Foundation w Nowym Jorku.
Critchlow często określana jest jako przedstawicielka nowej fali malarstwa figuratywnego, która szybko zaistniała w świadomości najważniejszych graczy rynku sztuki na świecie. Jak sama mówi, ​​jej prawdziwe zainteresowanie leży nie tyle w malarstwie figuratywnym, co w materiałach i technikach malarskich jako takich. Prace Critchlow są pełne emocji, a postacie na obrazach wydają się kierować swoje spojrzenia poza typowe, seksualizowane konteksty.
Intymność i subtelność to cechy charakterystyczne jej obrazów. Często wybiera skromny rozmiar płótna, co dodatkowo podkreśla intymny charakter jej dzieł. Paleta barw, głównie oparta na brązach, pozwala na subtelne i delikatne przedstawienie zarówno postaci, jak i otoczenia. Nie ulega ograniczeniom akademizmu ani nie podąża za oczywistymi przekazami społeczno-politycznymi, jakie można znaleźć w twórczości artystów figuratywnych.
Kreatywność Somayi Critchlow wynika z głębokiego zrozumienia samej siebie poprzez język malarstwa. Jej obrazy odkrywają zarówno jej tożsamość, jak i granice tego, co można osiągnąć dzięki medium jakim jest płótno. Odważnie stawia czoła tematom takim jak kobiecość i czarnoskóra tożsamość, prowokując u odbiorcy silne emocje.
Somaya Critchlow (ur. 1993 w Londynie, Wielka Brytania) uzyskała licencjat na University of Brighton w Wielkiej Brytanii w 2016 roku, a następnie dołączyła do Royal Drawing School w Londynie, gdzie ukończyła studia podyplomowe w 2017 roku. Jej najnowsze wystawy indywidualne obejmują m.in.: „Afternoon's Darkness” w Maximillian William w Londynie (2022); „Blow-Up” w Galerie Gregor Staiger w Zurychu, w Szwajcarii (2021); „Underneath a Bebop Moon” w Maximillian William w Londynie (2020); oraz „Sincere for Synonym” w Fortnight Institute w Nowym Jorku, w stanie Nowy Jork (2019).
Jej prace były prezentowane na licznych wystawach zbiorowych, takich jak m.in.: „The Story of Art as it's Still Being Written” w Victoria Miro w Londynie (2022); „Women Painting Women” w Modern Art Museum of Fort Worth w Teksasie (2022); „Drawing Attention: Emerging British Artists” w British Museum w Londynie (2022); „Fire Figure Fantasy” w ICA Miami na Florydzie (2022).
źródło: artnews.com
FacebookInstagramTikTokX