Menu
K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
K MAG Logo
FacebookInstagramTikTokX
  • K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
  • Search
Kup nowy numer
K MAG
FacebookInstagramTikTokX
PlacKup nowy numer
  • Sprawdź poprzednie numery
  • O K MAG
  • Redakcja
  • Fundacja K MAG
  • Zapisz się na newsletter
  • Kontakt
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
Moda

Upcykling: przemijający trend czy trwała zmiana w modzie?

30-03-2021
Upcykling: przemijający trend czy trwała zmiana w modzie?Upcykling: przemijający trend czy trwała zmiana w modzie?
Rzeczy z upcyclingu marki Utopia by Cho, fot. Utopia By Cho/Unsplash
Jednym z niewielu pozytywnych efektów pandemii jest niezwykły wzrost popularności upcyklingu. Dowodów na to jest mnóstwo: jak dowiedział się „Business of Fashion”, koncern LVMH planuje po cichu otworzyć własną platformę do sprzedaży materiałów i skór, których nie zużyto podczas produkcji, natomiast marka TheRealReal tworzy kolekcję nazwaną ReCollection, która będzie składać się z ubrań przetworzonych ze starszych modeli. Produkty do kolekcji dostarczyły takie marki jak Balenciaga, Dries Van Noten czy Stella McCartney. Jakie są tego powody i jakie inne inicjatywy są obecnie podejmowane?

Przetwarzanie a tworzenie

Po pierwsze, warto zadać pytanie, jaka jest różnica między recyklingiem, a upcyklingiem. Podczas gdy recycling polega na rozkładaniu materiałów bądź tworzyw na prostsze czynniki, aby powstała nowa wersja danego materiału, upcykling pozwala wytworzyć tworzywo lub przedmiot o większej niż początkowa wartości. O upcyclingu mówimy więc na przykład wtedy, gdy z bawełnianej surowicy tworzy się suknię.
Jak podają cytowane przez „Business of Fashion” badania Queen of Raw, tylko same materiały, których nie użyto, kosztują przemysł modowy około 120 miliardów rocznie. Nic więc dziwnego, że powstają inicjatywy, które mają na celu ograniczenie tych strat – takie jak odpowiedzialne kolekcje Eileen Fisher i Patagonii.
View this post on Instagram

Ratowanie świata

Z czego to wynika? Jednym z czynników może być zwiększający się udział pokolenia Z (ludzi urodzonych po 1990 roku) w rynku modowym. Jak podaje Vogue Business, pandemia sprawiła, że młodzi ludzie należący do generacji Z zainteresowali się sprzedawaniem ubrań w internecie. Co więcej, badania magazynu wskazują, że Z-etki przykładają większą wagę do zagadnień ekologii i społecznej odpowiedzialności.
Eksperci „Business of Fashion” wskazują, że ten trend dopiero się rozkręca. Francja na przykład może już wkrótce zacząć stosować prawo, które uniemożliwiałoby firmom modowym palenie czy zrzucanie na sterty śmierci niesprzedanych ubrań.
„– „Tak długo te straty i niezużyte materiały miały miejsce, i nikt się tym nie przejmował. Nie ma to sensu, jeśli spojrzymy z perspektywy ludzi i planety, a tym bardziej, jeśli spojrzymy pod względem finansowym” powiedziała „Business of Fashion” Stephanie Benedetto, dyrektorka wykonawcza i współzałożycielka Queen of Raw, jednej z platform umożliwiających sprzedaż niezużytych materiałów.
/tekst: Iga Trydulska/
FacebookInstagramTikTokX

Polecane

„Opera Haute Couture". Zobaczcie wystawę Teatru Wielkiego na platformie Google Arts & Culture!

„Opera Haute Couture". Zobaczcie wystawę Teatru Wielkiego na platformie Google Arts & Culture!

Nowy butik Louis Vuitton to wizualny hymn na cześć wody i światła

Nowy butik Louis Vuitton to wizualny hymn na cześć wody i światła

Bez niej nie byłoby Swinging Sixties ani minispódniczek. Powraca Barbara Hulanicki, ikona lat 60-tych

Bez niej nie byłoby Swinging Sixties ani minispódniczek. Powraca Barbara Hulanicki, ikona lat 60-tych

Gucci sprzedaje buty za 12 dolarów. Jest tylko jedna sprawa... są wirtualne

Gucci sprzedaje buty za 12 dolarów. Jest tylko jedna sprawa... są wirtualne

„Zakochuję się w obiektach”. Rozmawiamy z polską projektantką butów, która osiągnęła światowy sukces

„Zakochuję się w obiektach”. Rozmawiamy z polską projektantką butów, która osiągnęła światowy sukces

Polecane

„Opera Haute Couture". Zobaczcie wystawę Teatru Wielkiego na platformie Google Arts & Culture!

„Opera Haute Couture". Zobaczcie wystawę Teatru Wielkiego na platformie Google Arts & Culture!

Nowy butik Louis Vuitton to wizualny hymn na cześć wody i światła

Nowy butik Louis Vuitton to wizualny hymn na cześć wody i światła

Bez niej nie byłoby Swinging Sixties ani minispódniczek. Powraca Barbara Hulanicki, ikona lat 60-tych

Bez niej nie byłoby Swinging Sixties ani minispódniczek. Powraca Barbara Hulanicki, ikona lat 60-tych

Gucci sprzedaje buty za 12 dolarów. Jest tylko jedna sprawa... są wirtualne

Gucci sprzedaje buty za 12 dolarów. Jest tylko jedna sprawa... są wirtualne

„Zakochuję się w obiektach”. Rozmawiamy z polską projektantką butów, która osiągnęła światowy sukces

„Zakochuję się w obiektach”. Rozmawiamy z polską projektantką butów, która osiągnęła światowy sukces