20% mniej na osobę! Polacy zdecydowanie ograniczyli spożycie mięsa w 2019 roku

13-08-2020
20% mniej na osobę! Polacy zdecydowanie ograniczyli spożycie mięsa w 2019 roku
burgery sojowe, fot. LikeMeat/Unsplash.
Mimo, że wegetarianie i weganie wciąż stanowią jedynie około 3% społeczeństwa, wyraźnie rośnie grupa osób ograniczających spożywanie mięsa. Najnowszy raport GUS „Rolnictwo 2019” opublikowany w lipcu 2020 roku wskazuje na dwudziestoprocentowy spadek poziomu spożycia mięsa na osobę. To oznacza, że statystyczny Polak zjadł w 2019 roku o 15,9 kg mniej mięsa w porównaniu z 2018 rokiem. Nadal daleko nam do zalecanego przez Instytut Żywności i Żywienia spożycia 26 kg mięsa na rok, jednak z pewnością jesteśmy już o krok bliżej niż dalej.
Według wskazań Głównego Urzędu Statystycznego, w 2019 roku przeciętne spożycie mięsa na jedną osobę wyniosło 61,0 kg wobec 76,9 kg w 2018 roku. Potwierdza to najnowsze badania opinii publicznej. W kwietniu tego roku badacze z IQS raportowali, że około 43% Polaków nie je lub ogranicza spożycie mięsa. Natomiast dane konsumenckie przytaczane przez firmę Mintel wskazują, że ok. 40% respondentów w Polsce ogranicza spożycie mięsa. Najczęściej podawane powody takich decyzji to względy zdrowotne, środowiskowe, ale również etyczne obawy o dobrostan zwierząt.

Koronawirus a spożycie mięsa

Przewiduje się, że w 2020 roku spadek popularności produktów zwierzęcych może być jeszcze większy z powodu epidemii koronawirusa. Konsumenci zyskali czas, aby uważniej przyjrzeć się swojej diecie i wprowadzić do niej więcej nowości. Przedstawiciele kampanii RoślinnieJemy, powołując się na badania Market Research World, stwierdzili, że w ostatnich miesiącach aż 25,4% Polaków ograniczyło spożycie mięsa. Co więcej, 31,6% badanych wskazało, że w tym okresie częściej kupowało roślinne alternatywy mięsa.

Łatwa dostępność zamienników

Na decyzje Polaków wpływa z pewnością łatwiejszy dostęp do zamienników produktów pochodzenia zwierzęcego. Gotowe produkty coraz częściej można znaleźć w popularnych sklepach takich jak Lidl, Kaufland czy Biedronka. Ich ceny są również coraz niższe. Co więcej, znane restauracje i bary szybkiej obsługi także poszerzają menu o dania dla wegan. Na nowe potrzeby konsumentów coraz odważniej otwierają się również producenci żywności. Roślinne linie marek takich jak Sokołów, Olewnik, OSM Łowicz czy dynamicznie rozwijające się portfolio częstochowskiej Dobrej Kalorii potwierdzają rosnące zainteresowanie roślinną dietą.
– „Obserwując to, co się działo w mediach, restauracjach, na półkach sklepowych, czy po prostu przy różnych stołach u bliższych i dalszych znajomych miałam nadzieję, że właśnie rok 2019, ogłoszony odważnie przez The Economist rokiem wegan, przyniesie zmianę. W najśmielszych jednak przewidywaniach nie sądziłam, że będzie to spadek rok do roku o ponad 15 kg. Na pewno jest to zmiana, która wyjdzie na dobre zarówno umęczonej planecie jak i naszemu zdrowiu, chociaż nadal daleko nam do zalecanego przez Instytut Żywności i Żywienia spożycia 26 kg mięsa na rok powiedziała RoślinnieJemy Karolina Kubara, brand manager marki Dobra Kaloria.
/tekst: Julia Januszyk/
FacebookInstagramTikTokX