10 nieoczywistych filmów, w których pojawiły się słynne dzieła sztuki. Zwróciliście na nie uwagę?

10-04-2024
10 nieoczywistych filmów, w których pojawiły się słynne dzieła sztuki. Zwróciliście na nie uwagę?
fot. kadr z filmu „Zwierzęta nocy”
Filmy, podobnie jak sztuka, odgrywają ważną rolę w naszym słowniku wizualnym. Ostatecznie, kamery i pędzle spełniają ten sam cel: przedstawianie rzeczywistości podobnej do naszej lub takiej, której w żadnym innym przypadku nie bylibyśmy w stanie zobaczyć. Poznajecie te prace?
Kinematografia jest prawdopodobnie najbardziej przenikającą się z wszelkimi kulturalnymi sferami dziedziną. Filmy dostają nagrody za ścieżki dźwiękowe, charakteryzacje, zdjęcia czy scenografię, które czasami stają się wręcz najważniejszymi ich elementami. To jednak tylko namiastka tego, czym twórcy filmowi się inspirują. Scenariusze są bowiem badzo często przesycone nawiązaniami do znanych dzieł sztuki.
Operatorzy kamery, fotografowie czy reżyserzy szczególnie często inspirują się ujęciami malarskimi przy tworzeniu własnych kadrów, bądź podziwiają artystów na tyle, by umieścić ich prace we własnych produkcjach.
Oto kilka przykładów filmowych inspiracji sztuką.
1/10
Right Arrow
Ładowanie odtwarzacza...
Ładowanie odtwarzacza...
Zwierzęta Nocy, reż. Tom Ford
Zwierzęta Nocy, reż. Tom Ford
„Shadows” Andy Warhola pojawia się w filmie Forda dwa razy. Praca powstała między 1978 a 1979 rokiem i często postrzegana jest jako manifest egzystencjalny, „jako wszystko i nic, jako coś ulotnego, niematerialnego – jak prawdziwe cienie” (Donna De Salvo). Podobnie zresztą, jak jeden ze słynnych balonowych psów Koonsa (wielka srebrna wersja), który widzimy na początku filmu.
Ładowanie odtwarzacza...
Ładowanie odtwarzacza...
Ładowanie odtwarzacza...
Ładowanie odtwarzacza...
O północy w Paryżu, reż. Woody Allen
O północy w Paryżu, reż. Woody Allen
Kiedy Gil i Inez, główne postacie filmu, przechadzają się po Paryżu, nieuchronnie zatrzymują się przed Muzeum Rodina. Znane ze swoich rzeźb plenerowych muzeum, stanowi interesujące tło dla intelektualnej dyskusji na temat życiorysu Rodina. W miarę jak rozmowa nabiera głebszych znaczeń uświadamiamy sobie, że doświadczenie oglądania sztuki nie zawsze musi być oparte na biograficznych szczegółach. Arcydzieła takie, jak „Myśliciel” są wartością same w sobie, a dodatkowe informacje o ich pochodzeniu jedynie potęgują ich wartość.
The Grand Budapest Hotel, reż. Wes Anderson
The Grand Budapest Hotel, reż. Wes Anderson
Nie jest zaskakujące, że dzieła sztuki pojawiają się w filmach Wesa Andersona. W powyższym tytule jest to „Chłopiec z Jabłkiem” autorstwa Johanna Van Hoytla. Gustave, bezcenny konsjerż hotelu oraz jego uczeń Zero, spędzają znaczną część filmu kręcąc się wokół tego obrazu.
Dzieło zostało zamówione przez Wesa Andersona w 2014 roku. Nie jest to praca północnego malarza renesansowego, ale Michaela Taylora – brytyjskiego artysty XXI wieku.
Wielki Gatsby, reż. Buz Luhrmann
Wielki Gatsby, reż. Buz Luhrmann
Akcja opowiadania osadzona jest w latach 20. XX wieku, film Luhrmanna nieco zagina czas. Dekoracje są utrzymane w stylu epoki, ale ścieżka muzyczna to również Jay-Z. Jak zbalansować te dwie, sprzeczne ramy czasowe? Klasycznym obrazem. Wystarczy spojrzeć na dzieło angielskiego malarza George'a Stubbsa „Lew i Lwica”. Jako władcy królestwa zwierząt, z pewnością reprezentują status i romantyczne ambicje Gatsby'ego.
FacebookInstagramTikTokX