Menu
K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
K MAG Logo
FacebookInstagramTikTokX
  • K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
  • Search
Kup nowy numer
K MAG
FacebookInstagramTikTokX
PlacKup nowy numer
  • Sprawdź poprzednie numery
  • O K MAG
  • Redakcja
  • Fundacja K MAG
  • Zapisz się na newsletter
  • Kontakt
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
Świat

Na przekór Czarnemu Piątkowi. Są polskie marki, który zniechęcają do zakupów tego dnia i oferują podwyżki

Autor: Monika Kurek
27-11-2019
Na przekór Czarnemu Piątkowi. Są polskie marki, który zniechęcają do zakupów tego dnia i oferują podwyżkiNa przekór Czarnemu Piątkowi. Są polskie marki, który zniechęcają do zakupów tego dnia i oferują podwyżki
fot. Forever 21 Philippines
Czarny Piątek od wielu lat uchodzi za wielkie święto miłośników zakupów. To właśnie wtedy sklepy oferują (rzekome) wielkie przeceny i (teoretycznie) to świetna okazja, by upolować wymarzone ubranie czy upatrzony gadżet. Wraz z rosnącą świadomością ekologiczną, Czarny Piątek zgromadził również spore grono przeciwników.

Dwa razy drożej zamiast dwa razy taniej

Należy do nich m.in. polska marka odzieżowy vvidoki, która poszła pod prąd i wyrwała się ze standardowego schematu. Z okazji Czarnego Piątku jej właściciele przygotowali oryginalną i niepowtarzalną ofertę dla swoich klientów. Już w najbliższy piątek wszystkie produkty dostępne w ofercie marki będą droższe o 55%. W ramach zwiększenia świadomości wśród swoich konsumentów, marka vvidoki zapowiedziała również, że każdego dnia będzie wrzucać jeden fakt na temat konsekwencji łączących się z tym obecnie dość kontrowersyjnym dniem.
Jak możemy przeczytać w grafice przygotowanej przez markę z okazji Czarnego Piątku, Polacy wyrzucają rocznie ok. 2,5 miliona tekstyliów, co daje średnio 66 kilogramów na jednego mieszkańca. Wiele ubrań kupujemy pod wpływem krótkotrwałych trendów promowanych przez duże koncerny i influencerki. Gdy przestają nam się podobać, lądują na dnie szafy, by finalnie skończyć w śmietniku.
fot. vvidoki

Święto próżności i konsumpcjonizmu

Na szczęście, nie tylko twórcy vvidoki wykorzystali Czarny Piątek jako pretekst do refleksji na temat konsumpcjonizmu wśród polskich klientów. Marka Looks by Luks oferująca akcesoria takie jak opaski czy turbany, zaapelowała do swoich odbiorców: green is the new black. Jakimi argumentami poparli brak zniżek na nadchodzący Black Friday?
Przede wszystkim - świadome zakupy, którym nie sprzyja podejmowanie decyzji zakupowych pod wpływem chwili. Kiedy coś kosztuje niedużo, nie myślimy racjonalnie i decydujemy się na produkty, na które nie zdecydowalibyśmy się w normalnych warunkach. Mało tego, produkty Looks by Luks są szyte na zamówienie, więc marka nie maja nadmiarowych towarów. To słuszny i potrzebny komentarz w kontekście palenia i wyrzucania ubrań przez marki luksusowe i sieciówki.
Looks by Luks poszli o krok dalej, proponując swoim klientom green friday oraz zapowiadając, że wszystkie dochody tego dnia zostaną przekazane fundacji Kupuj Odpowiedzialnie, która edukuje w zakresie świadomych zakupów poprzez warsztaty i wykłady, a także podejmuje liczne działania proekologiczne.
Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie zaplanowała na Czarny Piątek inicjatywę zatytułowaną Rewolucja Konsumencka. Właśnie wtedy na ul. Mysiej 3 w Warszawie odbędą się warsztaty z renowacji butów, wykłady na temat zawartości szkodliwych chemikaliów w odzieży, będzie można też zostawić czarne, wypłowiałe ubrania, które zostaną ekologiczne zafarbowane i odesłane do właścicieli. Mało tego, podczas wydarzenia odbędzie się premiera aplikacji "Pytaj o chemię", w której użytkownicy będą mogli zeskanować kod kreskowy produkty oraz uzyskać informację, czy znajdują się w nim szkodliwe chemikalia.
View this post on Instagram
FacebookInstagramTikTokX

Polecane

Skowron fotografuje zwierzęta hodowane na rzeź, a aparat to jego największa broń

Skowron fotografuje zwierzęta hodowane na rzeź, a aparat to jego największa broń

10 słodko-gorzkich filmów idealnych na jesienną chandrę

10 słodko-gorzkich filmów idealnych na jesienną chandrę

Koala giną masowo w pożarach w Australii. Gatunek uznano za funkcjonalnie wymarły

Koala giną masowo w pożarach w Australii. Gatunek uznano za funkcjonalnie wymarły

Australijscy strażacy pozują z uratowanymi zwierzętami w świątecznym kalendarzu charytatywnym na 2020 rok

Australijscy strażacy pozują z uratowanymi zwierzętami w świątecznym kalendarzu charytatywnym na 2020 rok

Akcja #jestemLGBT podbija Twittera. Ujawniają się nauczyciele, strażacy, sprzedawcy, politycy, sportowcy

Akcja #jestemLGBT podbija Twittera. Ujawniają się nauczyciele, strażacy, sprzedawcy, politycy, sportowcy

Polecane

Skowron fotografuje zwierzęta hodowane na rzeź, a aparat to jego największa broń

Skowron fotografuje zwierzęta hodowane na rzeź, a aparat to jego największa broń

10 słodko-gorzkich filmów idealnych na jesienną chandrę

10 słodko-gorzkich filmów idealnych na jesienną chandrę

Koala giną masowo w pożarach w Australii. Gatunek uznano za funkcjonalnie wymarły

Koala giną masowo w pożarach w Australii. Gatunek uznano za funkcjonalnie wymarły

Australijscy strażacy pozują z uratowanymi zwierzętami w świątecznym kalendarzu charytatywnym na 2020 rok

Australijscy strażacy pozują z uratowanymi zwierzętami w świątecznym kalendarzu charytatywnym na 2020 rok

Akcja #jestemLGBT podbija Twittera. Ujawniają się nauczyciele, strażacy, sprzedawcy, politycy, sportowcy

Akcja #jestemLGBT podbija Twittera. Ujawniają się nauczyciele, strażacy, sprzedawcy, politycy, sportowcy