Dyrektor CSW udostępnił antyaborcyjny film, który jest przeróbką wideo krytykującego projekt Godek

Autor: Monika Kurek
16-04-2020
Dyrektor CSW udostępnił antyaborcyjny film, który jest przeróbką wideo krytykującego projekt Godek
kadr z '"Piekło Kobiet (Women’s Hell)"
Nadal nie cichną kontrowersje wokół projektu obywatelskiego Kai Godek. Pisaliśmy już o nim w kontekście ustaw wracających po świętach do Sejmu, a także zapytaliśmy o opinię na temat ustawy antyaborcyjnej Kuczyńską, Chyrę, Dyks, Vienio, Mołek i Piroga. Wczoraj natomiast odbył się długo zapowiadany przez Dziewuchy Dziewuchom protest, w którym udział wzięły tysiące kobiet.
Do dyskusji niespodziewanie dołączył również Piotr Bernatowicz, dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, publikując kontrowersyjną przeróbkę wideo grupy artystów. Wiele osób nie kryje zawodu, że dyrektor znanej i szanowanej instytucji kulturalnej zdecydował się na taki gest.

Wypada?

Artyści Dani Ploeger, Karolina Grzywnowicz, Kuba Rudziński oraz Ivan Svitlychnyi nagrali filmik, na którym widać cztery osoby wieszające plakat z napisem "piekło kobiet" nad wejściem do Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Wzięli w ten sposób udział w proteście przeciwko ustawie obywatelskiej Kai Godek, sprzeciwiając się zaostrzeniu ustawy aborcyjnej.
Dyrektor CSW, Piotr Bernatowicz, udostępnił na swoim profilu na Facebooku przeróbkę nagrania. W nowej wersji zamiast hasła "piekło kobiet", pojawia się napis "aborcja = piekło kobiet" oraz zdanie "W 2019 roku 42 miliony dzieci zabito w wyniku aborcji".
- Dyrektor CSW zmodyfikował nasze wideo i użył go do antyaborcyjnej propagandy. Udostępniliśmy nasze wideo na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerrivatives 4.0 International license - napisał w odpowiedzi na Facebooku jeden z twórców oryginału, Dani Ploeger.
Wspomniana licencja (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska), pozwala na kopiowanie i rozpowszechnianie utworu w dowolnym medium i formacie, ale nie można go wykorzystywać do celów komercyjnych ani... rozpowszechniać w zmodyfikowanej formie.
Mimo to, Bernatowicz opublikował ją na swoim profilu i nie wyjaśnił, że to nie on jest autorem nagrania oraz, że to przeróbka.
Zobaczcie wersję Bernatowicza:
Poniżej natomiast znajduje się oryginalny film, stworzony przez Karolinę Grzywnowicz, Kubę Rudzińskiego, Ivana Svitlychnyiego i Daniego Ploegera:

Poparcie Ordo Iuris

- Cieszę się, że Centrum Sztuki Współczesnej zabiera w tej sprawie głos. To wielka rzecz, bo od lat przechodząc obok CSW marzyłem (wraz z przyjaciółmi) o sztuce współczesnej podejmującej naprawdę istotne, naprawdę prowokacyjne tematy. A do nich należy powszechna obrona życia. Cieszę się, że w tym miejscu nastała dobra zmiana. I dziękuję za ten post dyrektora CSW - napisał pod przeróbką Bernatowicza prezes Ordo Iuris, Jerzy Kwaśniewski, który udostępnił ją na swoim profilu na Facebooku.
Większość komentarzy pod postem Bernatowicza była jednak negatywna. Słów krytyki nie szczędził także reżyser Michał Borczuch czy teatrolożka Joanna Wichowska. Post wzbudził duże kontrowersje nie tylko ze względu na personalne przekonania Bernatowicza. Pomijając kwestię licencji, sprawa jest tym bardziej ciekawa, ponieważ artyści również nie mieli zgody CSW na wykorzystanie budynku w swoim filmiku.
Piotr Bernatowicz zastąpił Małgorzatę Ludwisiak na stanowisku dyrektora CSW i rozpoczął swoją siedmioletnią kadencję wraz z początkiem tego roku. Bernatowicz jest absolwentem historii sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2006-2013 był redaktorem naczelnym czasopisma o sztuce Arteon, a w latach 2014-2017 pełnił funkcję dyrektora Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu.
FacebookInstagramTikTokX