Z kolei badanie „Świąteczny Portfel Polaków 2023”, przeprowadzone przez firmę badawczą Minds&Roses na zlecenie Związku Banków Polskich, pokazało, że czteroosobowa rodzina wyda ponad 3000 zł, natomiast przeciętny Polak przeznaczy nieco ponad 1000 zł. Sama organizacja świąt ma kosztować około 607 zł, co obejmuje wydatki na artykuły spożywcze. Głównym źródłem finansowania świąt pozostają bieżące dochody (86%), jednak 30% badanych wskazało, że ich aktualne dochody nie wystarczają na pokrycie wszystkich kosztów, co zmusza ich do sięgnięcia po oszczędności lub pożyczki.
Prezenty z drugiej ręki stają się coraz częstszym wyborem w okresie świątecznym. Artykuły takie jak książki, ubrania czy akcesoria są często kupowane na platformach takich jak Vinted (ponad 30%). Według platformy OLX, w listopadzie oraz grudniu liczba sprzedających na platformie rośnie o 18%, a kupujących o 13%. Ponadto, odchodzenie od idei „fast fashion” i nadkonsumpcji sprawia, że 85% osób poniżej 25. roku życia jest skłonnych do robienia zakupów w second-handach. Jakość i aspekty środowiskowe przemawiają do Polaków w zakresie zakupów.
Co ciekawe, zagraniczne badania wskazały podobne tendencje. Raport zlecony przez Amazon wykazał, że ponad 34% uczestników jest skłonnych do kupowania prezentów z drugiej ręki. Natomiast badanie przeprowadzone we Francji przez „Francuski Instytut Opinii Publicznej” wykazało, że dwóch na pięciu Francuzów planuje w tym roku kupić używane przedmioty jako prezenty świąteczne. Warto więc zajrzeć do swoich ulubionych lumpeksów lub grup sprzedających meble vintage na Facebooku, aby znaleźć wyjątkowy prezent dla bliskich.