Jak możemy przeczytać na stronie Teatru Polskiego w Poznaniu, „Łabędzie” to działanie artystyczne oparte na partycypacji i integracji, zakładające rozwój osobisty uczestników projektu, a także dopracowanie i udokumentowanie metody pracy twórczej z osobami z niepełnosprawnością wzroku nad spektaklem teatru tańca. W ramach projektu Berg prowadził otwarte warsztaty w oparciu o techniki teatru tańca (contact improvisation, body risk, authentic movement czy floorwork). Część warsztatowa poprzedzała stworzenie profesjonalnego spektaklu z udziałem osób niewidomych i słabowidzących, inspirowanego najbardziej znanym tytułem z repertuaru klasycznego baletu.
A dlaczego właśnie „Łabędzie"?
„Najbardziej znanym spektaklem baletowym jest „Jezioro łabędzie”. Przyzwyczailiśmy się do tego, że kto pomyśli balet, temu w wyobraźni rysuje się słynna choreografia Mariusa Petipy. Chcemy odbić się od tego skojarzenia, rozłożyć je na części pierwsze i wspólnie z Tobą zbadać czym jest balet i gdzie nas zaprowadził w kontekście tańca współczesnego. Poza tym łabędzie to piękne, majestatyczne ptaki, których ruch nieprzypadkowo stał się tematem dzieła baletowego. Wierzymy, że udział w projekcie pomoże Ci uwierzyć, że jesteś jednym z nich” czytamy na stronie Polskiego Związku Niewidomych, który jest partnerem projektu.
Premiera spektaklu odbyła się 28 października.
FEDORA to organizacja wspierająca innowację i kreatywność w operze i balecie poprzez międzynarodowy konkurs nagród zainicjowany przez Jérôme-François Ziesenissa w 2014 roku. Sieć zrzesza 95 teatrów operowych, festiwali, zespołów baletowych i stowarzyszeń w 25 krajach, gromadząc pasjonatów opery i baletu, których łączy wspólna wizja. „Chodzi o tworzenie społeczności wokół projektów, które powstają. Próbujemy pokazać, że filantropia jest nie tylko dla dużych firm, fundacji czy bogaczy. Każdy może coś zrobić” – mówił Edilia Gänz, dyrektor organizacji, w wywiadzie dla „Financial Times” z 2019 roku.