Under consumption core, czyli jak społeczność TikToka walczy z kulturą konsumpcjonizmu

24-07-2024
Under consumption core, czyli jak społeczność TikToka walczy z kulturą konsumpcjonizmu
TikTok / @jaeyelle / @_liviiii_15 / @adelineum
„Nie czekaj, idź do…” albo „Nie idź, biegnij do…”. Czy zawsze musimy pędzić po najnowszy produkt danej marki lub kolekcji?
Podobne hasła „call to action” zalewają nasze konta na mediach społecznościowych, tak jak kiedyś przez radio czy telewizję, a nawet bardziej. Internetowi twórcy promują nadmierną konsumpcję, zachęcają do zakupów przeróżnych produktów w ogromnej ilości, na które ich odbiorców często nie stać. Żeby nie pozostać obojętnym wobec kultury konsumpcjonizmu, społeczność TikToka stworzyła nowy trend – „under consumption core”. Skupia się on na kupowaniu produktów z głową. Propagatorzy trendu mówią, że, przykładowo, niepotrzebne jest posiadanie kilkunastu odcieni różu w kosmetyczce, ponieważ wystarczy jeden. Tak samo jest z butami, ubraniami, perfumami itd. Produkty, które wcześniej kupiliśmy, powinniśmy najpierw zużyć, a dopiero później zastanawiać się nad zakupem kolejnych.
Niektórzy spojrzeli krytycznym okiem na ten trend. Krytycy „under consumption core” zarzucają jego twórcom gloryfikację stylu życia, którym żyje większość z nas. Według nich podstawowe czynności życia codziennego niedługo staną się internetowym trendem – „go outside core”, „be yourself core” czy „put your phone down core”. Ponadto krytycy trendu zauważyli, że skupia się on na pojedynczych czynnościach zmniejszających konsumpcję, zamiast patrzeć przyszłościowo i podejmować znaczące działania. Isaias Hernandez, twórca internetowy, zauważył, że „under consumption core” w niewielkim stopniu wpłynie na zmianę zachowań.
Trend w niewielkim stopniu przyczynia się do zmian systemowych. Nie zachęca konsumentów do radykalnych i politycznych wyborów konsumpcyjnych. Trend ten musi iść w parze z przedłużonym pytaniem o to, co zrobimy, ale także o to, jak zmiany systemowe wpłyną na zrównoważoną zmianę kulturową podkreślił Hernandez w swoim filmie na YouTubie „Underconsumption core trend”.
Obecnie „under consumption core” rośnie w siłę. Jednak czy zrównoważona konsumpcja powinna być trendem? Czy nie powinna być zasadą, którą stosujemy w życiu codziennym, bez obnoszenia się w internecie? Z drugiej strony jak dotrzeć do szerokiego odbiorcy, jeśli nie przez internet? Może prawda leży gdzieś po środku opinii promujących „under consumption core” i jego przeciwników.
tekst: Olga Koczuk
FacebookInstagramTikTokX