Wzrost znaczenia dizajnu w codziennym życiu, czyli jak projektować świadomie i na kim się wzorować

27-07-2020
Wzrost znaczenia dizajnu w codziennym życiu, czyli jak projektować świadomie i na kim się wzorować
Projekt nowej siedziby OPPO autorstwa biura Zahy Hadid
Dizajn w naszym codziennym życiu nabiera coraz większego znaczenia. Gust i poczucie estetyki, a także świadomość – chociażby ekologiczna – kształtują się podczas obcowania nawet z najmniejszymi detalami wokół nas: od opakowań produktów codziennego użytku, przez gadżety, po wystrój wnętrz. Wartościowe projekty, dobry dizajn oraz wzornictwo są nie tylko doceniane i nagradzane, ale powinny stanowić punkt odniesienia dla branży. W tym kontekście przywołujemy OPPO, światowego giganta technologicznego, który filozofię tworzenia wartościowej wzorniczo przestrzeni rozumie doskonale: oprócz tworzenia innowacyjnych projektów w swoim głównym obszarze działalności, czyli produkcji urządzeń inteligentnych, angażuje się w międzynarodowe wydarzenia związane z dizajnem i sztuką, zwłaszcza użytkową.

Ale najpierw konkurs

Najnowszy, setny numer K MAG-a wydaliśmy pod hasłem „ETERNAL” – z okazji okrągłego jubileuszu naszego magazynu dużo myśleliśmy o tym, jak by to było istnieć wiecznie. Uwierzcie, to były bardzo interesujące i niejednorodne myśli. Wieczność z samego założenia jest hasłem pojemnym i dlatego chcielibyśmy was też zaprosić do udziału w naszych refleksjach. A skoro nie od dziś wiadomo, że równie ważne co myśli i słowa są dla nas obrazy i estetyka – chcielibyśmy, żebyście pomyśleli o wieczności właśnie obrazem!
Wspólnie z producentem smartfonów OPPO zapraszamy was do udziału w konkursie na fotograficzną interpretację hasła „ETERNAL”. Wieczność możecie postrzegać dowolnie: w kontekście przyrody, uczuć, wartości, a nawet sztuki czy architektury. Liczymy na waszą inwencję i wyobraźnię. Oraz na to, że jak zwykle nas zaskoczycie.
Zasady konkursu są bardzo proste. Aby wziąć w nim udział, wystarczy opublikować zrobione przez siebie zdjęcie (lub zdjęcia – ich liczba jest dowolna) na Instagramie, oznaczyć profile @oppomobilepl i @kmag_magazine oraz dodać konkursowy hashtag #KMAGxOPPO. My wybierzemy 3 zwycięskie fotografie, a ich autorzy dostaną w nagrodę smartfony OPPO Reno3. Łatwe? Jasne, o ile ma się trochę artystycznej fantazji. Konkursowe fotografie mogą być profesjonalne i wymuskane, ale mogą być też amatorskie i spontaniczne. Ważne, żeby nas zaskoczyły i przekonały. Regulamin konkursu znajdziecie TUTAJ.

Projektowanie inspirowane naturą

OPPO to stosunkowo nowa firma na rynku technologicznym, założona w 2008 roku, która od początku w swojej filozofii produktu łączy dwa obszary: innowacyjne technologie i niespotykane wzornictwo. Inspiruje się przy tym pięknem kształtów i wzorów spotykanych w naturze albo w ikonicznych rozwiązaniach z zakresu sztuki użytkowej, bazujących na starannym, manufakturowym wykonaniu. Dbałość o szczegóły doceniają znawcy, bo często raczej się je wyczuwa niż zauważa. Inaczej, niż ze spektakularnym projektem nowej siedziby firmy, obok którego nie da się przejść obojętnie, i choć jest dopiero w fazie konceptu, już stanowi punkt odniesienia. Nic dziwnego – stoi za nim biuro Zahy Hadid, której innowacyjne realizacje są doceniane na świecie nie tylko z powodu wyjątkowego rozmachu, lecz także za sprawą zrównoważonego podejścia do tworzenia.
Konstrukcja OPPO Essence of Discovery, London Design Week 2019

Wzrost powszechnej świadomości

Świadome podejście do otaczającego nas świata pozwala dokonywać selekcji tego, co jest dobre i wartościowe, a co nie. Chociażby w Polsce, mając w pamięci chaotyczne lata dziewięćdziesiąte, coraz częściej można zaobserwować zmianę w podejściu do projektowania i zagospodarowania przestrzeni z myślą nie tylko o nas samych, lecz także o środowisku naturalnym i przyszłych pokoleniach. Powinniśmy otaczać się możliwie najbardziej wartościowymi przedmiotami, na jakie możemy sobie pozwolić, i dawać przykład własnemu otoczeniu, tak jak robi to OPPO. W swoim myśleniu o wzornictwie wykracza poza tradycyjne rozumienie tego słowa (bryłę, kształt, barwę, materiał czy fakturę), eksplorując trendy społeczne i potrzeby życiowe, a także myśląc o całościowym doświadczeniu użytkownika. Symbolicznie zaznaczyła to podczas ubiegłorocznego London Design Festival, prezentując wystawę „Essence os Discovery”, na której technologia ściśle splatała się z artystycznymi wizjami. Także tam zaprezentowana została instalacja „Bamboo (竹) Ring: Weaving into Lightness”, współtworzona z cenionym japońskim architektem Kengo Kumą. W zeszłym roku, podczas Milan Design Week 2019, Royal College of Arts, które zainicjowało dla swoich studentów Design Products Programme, zaprosiło do współpracy firmę OPPO, podając ją za wzorcowy przykład marki tworzącej z myślą o przyszłości przy wykorzystaniu rewolucyjnych technologii. W efekcie powstało np. urządzenie do transportu szczepionek, które – zasilane ruchem kuriera – chłodzi zawartość. Czy znajdzie zastosowanie w Europie? Pewnie nie, ale już w krajach mniej rozwiniętych może likwidować poważne bariery.
Instalacja artystyczna „Bamboo (竹) Ring: Weaving into Lightness”, London Design Week 2019
Holistyczne podejście do tworzenia, a także przywiązanie OPPO do detali budzą szacunek. Projekty firmy były wielokrotnie nagradzane w najbardziej rozpoznawalnych konkursach poświęconych wzornictwu. Prestiżowy A’Design Award & Competition 2020, którego celem jest wyłanianie innowacyjnych projektów z dziedziny architektury, wnętrzarstwa, produktów codziennego użytku, mody i projektowania graficznego – z naciskiem na te, które prędko są w stanie zaadaptować nowatorskie idee – przyznał najwyższe noty słuchawkom bezprzewodowym OPPO. A najnowszy smartfon OPPO – model Reno3 Pro został zarekomendowany w konkursie Dobry Wzór Instytutu Wzornictwa Przemysłowego za przemyślaną i ergonomiczną konstrukcję, rodzaj użytych materiałów, jakość wykonania oraz estetykę.
FacebookInstagramTikTokX