Menu
K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
K MAG Logo
FacebookInstagramTikTokX
  • K MAG Logo
  • Wasze prace
  • Film
  • Muzyka
  • Art & Dizajn
  • Moda
  • Świat
  • Ludzie
  • Sklep
  • Search
Kup nowy numer
K MAG
FacebookInstagramTikTokX
PlacKup nowy numer
  • Sprawdź poprzednie numery
  • O K MAG
  • Redakcja
  • Fundacja K MAG
  • Zapisz się na newsletter
  • Kontakt
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
Świat

88 dni rocznie spędzamy wpatrzeni w ekrany smartfonów – znamy najnowsze badania

Autor: Agnieszka Sielańczyk
25-04-2025
88 dni rocznie spędzamy wpatrzeni w ekrany smartfonów –  znamy najnowsze badania88 dni rocznie spędzamy wpatrzeni w ekrany smartfonów –  znamy najnowsze badania
fot. kadr z filmu „Jestem na tak”
Najnowszy raport wykazał, że przeciętny dorosły poświęca niemal ćwierć roku na interakcję ze swoim telefonem, podczas gdy pokolenie Z zanurza się w cyfrowym świecie jeszcze głębiej.
Globalne badanie zlecone przez Heinekena ujawniło, że przeciętny dorosły traci 88 dni w roku, nieustannie sprawdzając swój telefon. Studium przeprowadzone przez badaczy z OnePoll, obejmujące 17 000 dorosłych z USA, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Wietnamu, RPA, Brazylii, Niemiec, Indii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, wykazało, że przeciętna osoba spędza obecnie około 5 godzin i 48 minut dziennie, wpatrując się w ekran telefonu – co przekłada się na oszałamiające 88 dni rocznie. Oznacza to, że niemal jedna czwarta roku umyka nam bezpowrotnie podczas niekończącego się przewijania treści.
Jak można się było spodziewać, to dorośli z pokolenia Z przodują w statystykach, notując ponad sześć i pół godziny ekranowego dziennie. Niepokojące jest, że co dziesiąta osoba (10 procent) przyznaje się do przyklejenia do ekranu przez ponad 12 godzin na dobę. Podczas gdy połowa dorosłych odczuwa wyczerpanie energii społecznej przez czas spędzony na rozmowach online, odsetek ten wzrasta do niemal 62 procent wśród przedstawicieli pokolenia Z.
Raport wskazuje również, że ponad połowa dorosłych (52 procent) czuje się przytłoczona presją bycia na bieżąco z mediami społecznościowymi, przy czym trzy piąte badanych (59 procent) twierdzi, że ilość czasu spędzanego z telefonem wzrosła w ciągu ostatniego roku. Niemal połowa respondentów (47 procent) określa siebie jako „permanentnie online”, a strumień otrzymywanych powiadomień jako „nieustający” (60 procent). 64 procent odczuwa „nostalgię” za latami 90., tęskniąc za czasami, gdy ludzie socjalizowali się bez smartfonów.
Dodatkowa analiza przeprowadzona przez globalną firmę badawczą Statista wykazała, że czas poświęcany na bezpośrednie kontakty towarzyskie zmniejszył się o 35 procent w ciągu ostatnich 24 lat, natomiast czas spędzany z telefonem więcej niż się podwoił (wzrost o 54 procent) od momentu powstania aplikacji takich jak Instagram i Snapchat w latach 2010-2011. Z raportu Heinekena wynika, że 32 procent osób czasami odkłada plany spotkań z przyjaciółmi z powodu cyfrowego przeciążenia, podczas gdy 18 procent nie jest nawet w stanie rozważać organizacji jakichkolwiek spotkań.
W istocie, mimo że internet i media społecznościowe ułatwiają utrzymywanie kontaktów jak nigdy wcześniej, 62 procent ankietowanych przyznało, że czasami odczuwa samotność, a jedna czwarta deklaruje, że spotyka się z przyjaciółmi osobiście raz w miesiącu lub rzadziej. Jedno jest pewne – gdy ludzie faktycznie spotykają się twarzą w twarz, czują się lepiej: 79 procent badanych zgadza się, że rzadziej zerka na telefon w towarzystwie przyjaciół, a niemal jedna czwarta twierdzi, że świadomie aranżuje spotkania, próbując ograniczyć czas spędzany z telefonem.
FacebookInstagramTikTokX

Polecane

Nowe kino queer – przewodnik geograficzny

Nowe kino queer – przewodnik geograficzny

Współdzielisz konto na Maxie? Szykuj portfel, bo platforma wprowadza nowe zasady

Współdzielisz konto na Maxie? Szykuj portfel, bo platforma wprowadza nowe zasady

„Z Archiwum X” w nowej odsłonie. Będzie przerażająco

„Z Archiwum X” w nowej odsłonie. Będzie przerażająco

„Sinners” – wampiry, blues i grzechy Południa. Nowy film Ryana Cooglera [WIDEO]

„Sinners” – wampiry, blues i grzechy Południa. Nowy film Ryana Cooglera [WIDEO]

Jak popkultura Y2K ukształtowała współczesną mizoginię

Jak popkultura Y2K ukształtowała współczesną mizoginię

„Turned 19 in Poland”. Co oznacza viralowy zwrot, który podbija zagraniczny internet? Kesha go pokochała

„Turned 19 in Poland”. Co oznacza viralowy zwrot, który podbija zagraniczny internet? Kesha go pokochała

Polecane

Nowe kino queer – przewodnik geograficzny

Nowe kino queer – przewodnik geograficzny

Współdzielisz konto na Maxie? Szykuj portfel, bo platforma wprowadza nowe zasady

Współdzielisz konto na Maxie? Szykuj portfel, bo platforma wprowadza nowe zasady

„Z Archiwum X” w nowej odsłonie. Będzie przerażająco

„Z Archiwum X” w nowej odsłonie. Będzie przerażająco

„Sinners” – wampiry, blues i grzechy Południa. Nowy film Ryana Cooglera [WIDEO]

„Sinners” – wampiry, blues i grzechy Południa. Nowy film Ryana Cooglera [WIDEO]

Jak popkultura Y2K ukształtowała współczesną mizoginię

Jak popkultura Y2K ukształtowała współczesną mizoginię

„Turned 19 in Poland”. Co oznacza viralowy zwrot, który podbija zagraniczny internet? Kesha go pokochała

„Turned 19 in Poland”. Co oznacza viralowy zwrot, który podbija zagraniczny internet? Kesha go pokochała